Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Milo vs Lillan

Av Lina - 21 december 2011 08:56

I måndags var jag på mvc och då kom jag äntligen ihåg att be om att få en kopia från journalen med Milo. Har letat över allt hemma, men kan inte hitta den. Skulle vara väldigt kul att kunna jämföra denna graviditeten med Milo. Men varje gång jag varit där har jag glömt att be om det, kommit på det på vägen hem typ.. Men i måndags kom jag äntligen ihåg det! *ler*   

Vi tog iaf nya blodprover och vikt i måndags, samt då dem vanliga undersökningarna. Dem blodprover hon kunde se resultatet direkt såg bra ut. Mitt järnvärde hade höjts ytterligare, från 129 för runt 1,5 månad sedan, till 134. Men jag kunde ändå fortsätta ta en tablett var annan dag tyckte hon. Det skadar ju inte. Vågen hamnade på 80. Egentligen 80,2, och jag tycker egentligen att hon kunnat runda av det till närmare 79,5 än 80, för att kläderna jag hade på mig i måndags vägde en hel del. Bla. en tjock grovt stickad långtröja. Men men, kan väl kanske kvitta egentligen. Hur som helst innebär det att jag hittills har gått upp ca 12 kg. Och +12 kg i v.36+5 som var var i i måndags, är helt ok, normalt och bra. Varken för mycket eller för lite.   Med Milo hade jag i samma vecka (5 dagar tidigare tom.) gått upp nästan 14 kg.. Så dessa 12 kg klagar jag absolut inte på.   
Mitt blodtryck hade höjts något, men ligger fortfarande inom gränsen för normalt, även om det är lite åt det högre hållet. Hade höjts från 130/65 för två veckor sedan, till 140/80. Sf. måttet hade även denna gång endast växt en cm på två veckor, till 34. Lillan var riktigt pigg och aktiv och sparkade och hade sig nästan hela tiden när hon skulle mäta hjärtljudet, så hennes hjärta slog på i hela 161 friska slag i måndags.   
From. nu ska jag dit en gång i veckan, så jag ska dit igen på onsd nästa vecka. Då har jag gått in i v.38+0, dvs v.39

Fick som sagt kopia på papperna från när jag var gravid med Milo, och tänkte att det kunde vara kul att jämföra.

Milo
Min inskrivningsvikt i v.10 låg på 75 kg, järnvärdet låg på 128 och mitt blodtryck låg på 130/70.
Lillan
Min inskrivningsvikt i v.11 låg på 68 kg, järnvärdet låg på 126 och mitt blodtryck låg på 125/60.

Milo
v. 24+0 - Sf mått: 23, hjärtljud 148, blodtryck 140/65
Lillan
v.24+6 - Sf mått: 25, hjärtljud 154, blodtryck 130/65

Milo
v.27+0 - Sf mått: 26, hjärtljud 138, blodtryck 135/65
Lillan
28+2 - Sf mått: 27, hjärtljud 152, blodtryck 110/70

Milo
v.31+0 - Sf mått: 29, hjärtljud 142, blodtryck 155/75
Lillan
v.30+6 - Sf mått 30, hjärtljud 154, blodtryck 135/65

Milo
v. 32+0 - Sf mått ? , hjärtljud 145, blodtryck 140/70
Lillan
v.32+6 - Sf mått 32, hjärtljud 158, blodtryck 135/65

Milo

v. 34+0 - Sf mått 33, hjärtljud 135, blodtryck 140/75
Lillan
v. 34+6 - Sf mått 33 , hjärtljud 153, blodtryck 130/65

Milo
v. v.37+0 - Sf mått 36, hjärtljud 137, blodtryck 150/80, Milos huvud fortfarande ruckbart
Lillan
v. 36+5 - Sf mått 34, hjärtljud 161, blodtryck 140/80, Lillans huvud är nu fixerat

Ja som ni ser så har jag ju inte gått dit i exakt samma veckor o veckodagar med Milo som denna gången, men har ändå skrivet upp de olika måtten i samma graviditets vecka, och som ni ser skiljer det ändå ganska mycket. Tex. så är mitt Sf mått för nuvarande ca 2 cm mindre denna gången än när jag var gravid med Milo, mao. min mage är ca 2 cm mindre denna gången. Och med Milo hade jag som jag skrev lite längre upp gått upp ca 14 kg denna veckan jag är i nu, och denna gång har jag alltså "bara" gått upp 12 kg ännu så länge. Och, i v.37+0 var Milos huvud fortfarande ruckbart, och i samma vecka (-2 dagar) denna gången är lillans huvud redan fixerat. Milos huvud fixerades inte förens lite mer än 2 veckor senare, i v.39+0

Mitt blodtryck var redan vid inskrivningen lite högre med Milo än det var denna gången. Men visst, denna gången vägde jag också 8 kg mindre vid inskrivningen än med Milo, och det påverkar ju också blodtrycket. Sedan fortsatte mitt blodtryck ligga lite halvhögt (men inom gränsen för normalt) hela graviteteten igenom, och runt v.31 började det redan då, bli lite "farligt högt". I v.36 var jag inne på ett extra besök för att kolla blodtrycket, och då låg det på 160/85, men sänktes till 150/80 efter en stunds vila. Den veckan Milos huvud fixerades, v.39+0, var mitt sista besök på mvc innan jag sedan blev inlagd bara några dagar senare pga högt blodtryck (tror det låg på runt 180/90 eller något sådant) och protein i urinet. Mitt blodtryck låg på sista mvc besöket på 140/90. Sf. måttet låg då på 38. Och som sagt bara några få dagar senare (3-4 dagar senare) låg blodtrycket på runt 180/90.. Och på mitt uträknade bf den 6 januari kom en läkare in och sa att som vi säkert hade förstått så hade jag fått havandeskapsförgiftning, och att han hade tagit beslutet att dem inte hade någon anledning att avvakta längre eftersom att jag ju var fullgången, och som sagt hade tydliga tecken på havandeskapsförgiftning, så dem skulle sätta igång mig. Hur det sedan slutade vet ni ju redan. Inte så bra mao, men vi kom iaf ur det hela friska och levande till slut. *ler*

Denna gången ser ju allt MYCKET bättre ut. Jag väger mindre och blodtrycket är fortfarande inom gränsen för normalt, och jag har fortfarande inga spår av protein i urinet. Ja jag är mindre hela jag skulle man kunna säga, tom. sf måttet är ju mindre denna gången. *ler*    Så som det ser ut i nuläget har jag inga tecken öht på havandeskapsförgiftning, och lillan ser ut att bli åtminstone lite mindre än Milo. *ler*
Gick in i v.38 idag, dvs 37+0 och det är 20 dagar kvar till bf. Hoppas hoppas inte jag kommer gå över tiden. Är SÅ trött hela jag, och jag lär ju inte bli piggare precis, innan hon kikat ut. Foglossningen och ryggvärken är riktigt jobbig också, och jag har dem 3 sista dagarna börjat få en hel del förvärkar. Dem gör inte speciellt ont egentligen, men till skillnad från dem vanliga sammandragningarna som ju egentligen bara känns obehagliga och som bara sitter i magen, så känns dem här, och dem känns även i ryggen. Dvs dem gör inte speciellt ont, men dem känns OCH är obehagliga. Och som sagt, dem känns inte bara i magen, utan även i ryggen. Hänger ni med hur jag menar? hehe   

Aja.. Dags att avsluta kanske? Inlägget är som vanligt långt nog redan ändå..   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards