Alla inlägg den 1 december 2011

Av Lina - 1 december 2011 09:42

Bara för att jag sa till Fredrik igår kväll att mina fogar bak knappt känns av längre (men att fogarna fram i gengälld gör mer ont än tidigare   ), så har jag grymt ont i fogarna bak idag, framför allt på höger sida.    Misstänker och hoppas dock på att det är för att jag satt på en stol i ett par timmar igår, som även om den hade en mjuk sits och även om jag ändrade sittställning i jämna mellanrum, nog inte var så bra att sitta på för mig. Inte så länge iaf. Jag hoppas att det är därför jag har så ont idag, så att smärtan bak bara är tillfällig och är borta igen imorgon.

Jag var på Nova Lund igår och hade en riktig fikadag skulle man kunna säga. *ler* Träffade tre tjejor från en tråd/grupp jag hänger tillsammans med både på familjeliv och facebook, tre tjejor som precis som vi, ska ha barn nästa år. Varav den ena av dem faktiskt är uträknad bara fem dagar efter mig.    Vi satt på Espresso house och fikade och pratade från strax efter tio till strax efter tolv. Det var tre riktigt trevliga tjejor som det var lätt att prata med, och vi hade säkert kunnat sitta och prata i ett par timmar till utan större problem. *ler*    Hoppas att vi ska träffas snart igen. Skiljdes åt runt 12:20. Då gick jag till McDonalds och åt lunch, sedan vid 13:00 var det dags för nästa fikaträff..    Då var det dags att fika med en av mina underbara arbetskollegor, Maribel.    Har inte träffat henne sedan jag blev sjukskriven, så det är väl runt 1½-2 månad/er sedan sist. Vi pratade om både jobb, barn och hur hon kom till Sverige. Lite allt möjligt helt enkelt. Även om vi pratar mycket med varandra på jobb också, så blir det ju inte alls på samma sätt där som när man träffas "privat". Det var hur som helst jätte trevligt att träffa henne, och visst blev man påmind om att man saknar jobbet och arbetskollegorna, även om jag får erkänna att det är väldigt skönt att gå hemma om dagarna just nu..   

Nästa gång vi ses är nu den 15 dec, när det är dags för julbord med jobb.    Julbordet är i år på Big Bowl i Malmö. Blir dock inget bowlande för mig pga fogarna. Lite trist då det är så roligt att bowla. Å andra sidan suger jag rätt bra på att bowla, så kanske är det lika bra att avstå och hejja på dem andra ist... *flinar*   
Även om jag inte dricker något, ska jag försöka charma in mig hos Fredrik så att han kör mig dit och hem. Tycker verkligen inte om att köra inne i Malmö, framför allt inte när det är mörkt ute, och att då dessutom försöka hitta en parkeringsplats.. Kan dessutom inte fickparkera, vilket risken är stor att jag skulle behöva göra då. Vet att där är dem som tycker att jag är löjlig som inte vill köra inne i Malmö om jag verkligen inte måste, men "so be it". Jag tycker verkligen inte om det.


Idag är det iaf 1:a december och det är endast 40 dagar kvar till beräknad förlossning!!    Denna graviditeten har verkligen bara sprungit iväg. Tråkigt nog känns det som att jag varken kunnat eller hunnit njuta speciellt mycket av denna graviditeten, fastän jag verkligen ville det, då detta (troligtvis) är sista graviditeten. Jag har njutigt på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag var gravid med Milo på det viset att det känts lite mer verkligt denna gången, så att jag denna gången pratat och "smekt" magen mycket mer än jag gjorde när jag var gravid med Milo. Med Milo kändes det så overkligt, så även om jag försökte och pratade och "smekte" på magen när jag var gravid med han med, så kändes det så konstigt att göra det med han, att det inte blev att jag gjorde det så mycket som jag trodde att jag skulle göra, innan jag blev gravid. Denna gången känns det verkligare och mer naturligt på något vis, så därför har det blivet att jag pratat med och smekt magen mycket mer denna gången.
Men i övrigt känns det som att jag varken har kunnat eller hunnit njuta så mycket som jag ville, av denna graviditeten. Dels för att tiden gått så fruktansvärt fort, och dels för att jag väldigt tidigt denna gången började må dåligt. Först började jag må illa redan runt v.7 Och det var ett riktigt jobbigt och ihärdigt illamående som satt i från det att jag steg upp på morgonen, tills jag gick och la mig på kvällen.    Var dessutom så GRYMT trött att jag lätt hade kunnat sova bort dem första veckorna, 24h/dygnet mer eller mindre. Sedan runt v.12 började jag få problem med foglossningen, och det har bara blivet värre för varje vecka. Så som ni förstår, inte helt lätt att njuta av graviditeten, när man mår så här och har så här ont. Känns jätte trist verkligen.    Att rädslan och oron inför förlossningen, pga hur förra slutade, dessutom började göra sig påmind för några veckor sedan, har ju heller inte gjort det lättare att njuta av graviditeten.   
När jag säger att detta är sista graviditeten, är det många som säger "jaja, så sa jag med...." Men denna graviditeten har varit så jobbig, och med tanke på att man ju inte blir yngre precis, så misstänker jag att om jag skulle bli gravid en tredje gång, så lär inte nästa graviditet bli speciellt rolig den i heller.. Så jag har sagt till Fredrik mer än en gång att "om jag någon gång skulle få för mig att jag vill ha ett tredje barn, SNÄLLA, påminn mig om hur jobbig denna graviditeten var och hur trött jag var på det". *ler*    Nej och dessutom så känns det verkligen som att två barn är precis lagom. Jag känner att jag ska orka och ha tid med dem också.

Med detta tar jag och avslutar bloggen för idag och slänger mig raklång i soffan en stund.   

Ovido - Quiz & Flashcards