Alla inlägg den 5 december 2011

Av Lina - 5 december 2011 13:55

Gillar inte detta alls kan jag säga... Enligt vår blodtrycksmätare vi har här hemma (från Braun som mäter både blodtryck och puls), brukar mitt övertryck ligga på runt 105-110. Vad undertrycket brukar ligga på är jag lite osäker på, men runt 45-55 tror jag. När den ligger på detta har den enligt bm'ans blodtrycksmätare legat på runt 135/65. Så lite grand åt det högre hållet men ändå fullt normalt och inget att vara orolig över.
Men dem två sista dagarna har min mätare visat på 124/70-128/65. Gillar inte detta alls.    Även om jag vet att man inte riktigt kan lita på den mätaren, inte lika mycket som bm'ans iaf, så har den ju ändå visat ungefär samma tryck hela tiden när trycket enligt bm'ans mätare varit normalt. Så att den plötsligt gått upp till 124-128 i övertryck så BORDE det ju innebära att trycket ökat rätt bra även enligt bm'ans mer pålitliga mätare. Har dem två sista dagarna även känt som ett "tryck" ovanför ögonen, mot tinningen. Det har inte varit så farligt idag, idag har det bara varit ett ganska "dovt", svagt, tryck som kommit och gått. Men igår satt det i i princip hela dagen, och var stundtals väldigt jobbigt.

Jag FÖRSÖKER att inte oroa mig, men det är SVÅRT kan jag säga. Om jag inte hade haft en tid till mvc imorgon fm, hade jag ringt in antingen till mvc, eller förlossningen idag, för att få komma in på en koll. Försöker (som sagt) att inte oroa mig för trycket nu så länge jag inte fått kollat det av min bm, eftersom att jag ju vet att den mätaren vi har här hemma inte är helt tillförlitlig. Men samtidigt så kan jag ju inte låta bli att oroa mig när den hela tiden legat på 105-110, och nu helt plötsligt på 124-128.   

Det vore ju bra typiskt om jag skulle börja få högt blodtryck nu när jag börjat ställa in mig bra på att trotsa rädslan och oron, och köra på med vaginal förlossning. Vi har efter senaste besöket med förlossningsläkaren på sjukhuset bestämt oss för att det enda som kan få oss att ändra oss nu om vaginal förlossning, det är om blodtrycket skulle börja bli högt. Men jag har verkligen börjat ställa in mig på och nästan se fram emot (med skräckblandad "förtjusning") att trotsa rädslan och oron, och köra på med vaginal förlossning (under löftet att dem förbereder för snitt i god tid om det skulle behövas, så att jag kan vara vaken och med) nu. Så skulle det vara så att blodtrycket imorgon visar högt även hos bm'an så kommer jag ärligt talat bli riktigt LEDSEN. Känner hur tårarna nästan kommer redan nu, bara jag tänker på det.   

Nej, lägga mig på soffan och vila och försöka tänka på annat nu kanske? Lättare sagt än gjort.. Tur jag ska till mvc imorgon.

Ovido - Quiz & Flashcards