Alla inlägg den 7 december 2011

Av Lina - 7 december 2011 13:23

Jag har nog aldrig varit så nervös inför ett mvc besök som jag var igår. Endast för att vår jäkla blod- och pulstrycks mätare helt plötsligt börjat visa helt annat tryck än den gjort innan, för att den helt plötsligt visade att mitt övertryck låg på 124-128, ist för 105-110 som tidigare. Förstår inte varför den plötsligt ökat, då den varit väldigt konsekvent innan?

Fick i alla fall börja med att lämna in urinprovet, och det var negativt! Inga spår av protein! SÅ skönt att få höra!      Sedan kollade hon mitt blodtryck, och enligt hennes mätare, som är rätt mycket mer pålitlig än den vi har här hemma, så låg mitt blodtryck igår på 130/65! Fortfarande fullt normalt mao!     Så min/vår blodtrycksmätare hade mao skrämt upp mig i onödan. Eller så är det som Fredrik sa, att den först nu lärt sig mitt tryck och visar det rätta sas. Alltså innan har ju övertrycket enligt vår mätare legat på runt 105-110 när det enligt bm'ans legat på runt 135. Igår morse innan jag körde till mvc, låg övertrycket på 131, dvs nästan lika högt som trycket låg på enligt bm'ans mätare.
Nej.. Det är nog inte så... Kollade trycket nu precis bara för skojs skull. Och övertrycket låg nu på 115, inte 130 som trycket låg på igår.. Bara att konstantera då; vår blodtrycksmätare kan man inte lita på för fem öre. Hoppas inte Fredrik betalade allt för mycket för den...

Förutom detta kollade hon även sf-måttet och hjärtljuden som vanligt. Sf-måttet hade denna gången endast ökat 1cm på 2 veckor, till 33 cm. Lite "märkligt" tyckte jag då den hittills hela tiden ökat 2-3 cm på två veckor? Men, det var fullt normalt enligt henne. Inget att oroa sig över mao.   33 cm var för övrigt vad mitt sf mått låg på för en vecka sedan när jag var gravid med Milo, så magen är lite mindre denna gången. Detta borde även innebära att lillan är lite mindre än vad Milo var. Men det trodde ju förlossningsläkaren också, sist vi var på ul hos honom. Men, det är ju bara om hon kommer strax innan eller på sitt bf datum. Går jag över 1-2 v lär hon ju förmodligen väga ungefär lika mycket eller kanske tom lite mer, än sin bror. Ska bli himla spännande att se när hon kikar ut, hur stor hon är. *ler*   
Hjärtljuden pickade på i ca 153 friska slag/min. Dem låg nog rätt mycket högre när jag låg på rygg, för att hon bad mig lägga mig på sidan, för att hon sa att ibland när man är så här långt gången, så är bebisens hjärtljud mycket högre när man ligger på rygg än när man ligger på sidan. Hon låg iaf igår med ryggen mot höger sida. Dem sista veckorna har hon legat med ryggen på vänster sida. Hon ligger iaf fortfarande med huvudet neråt, och det är fortfarande ruckbart.

Så det var med en enorm lättnad jag lämnade mvc igår.      
Bm'an från KLARA gruppen ringde också igår. Ska dit direkt efter läkar/ul-besöket nästa vecka, den 13 dec. Så det blir en minst sagt fullspikad Lucia i år. *ler* Först till Milos dagis mellan 08:00-09:00 för att se på när dem lussar. Sedan till förlossningsläkaren för ul/flödeskontroll kl.14:00, och direkt efter det, kl.15:00 träffa bm'an på KLARA gruppen. Hon sa igår när hon ringde att vi skulle prata om förlossningen (så klart..) och skriva ner ett förlossningsbrev tillsammans. Känns väldigt bra.   

Skapa flashcards