Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Toalett träning och viktminskning

Av Lina - 19 februari 2013 12:32

Milo har nu gått utan blöja på dagarna i en hel vecka. Här hemma fungerar det jättebra. Framför allt dem 3-4 sista dagarna har han varit riktigt duktig. Har sagt ifrån flera gånger om dagen att han vill gå och kissa, och har tom. (efter att han sagt ifrån) gått och satt sig på toaletten själv utan hjälp. Nu två dagar på raken har han tom. sagt ifrån när han behövt bajsa, och har bajsat på toaletten. Han bajsade på toaletten i helgen också. Annars brukar ju det av någon anledning vara det dem vill göra på toaletten sist sas. Men tre gånger på bara några få dagar är jättebra tycker jag. Nu är det bara att hoppas att han fortsätter vara duktig även på detta.

På dagis har det ännu så länge inte gått fullt lika bra. Ganska bra, men inte helt bra. Så länge dem är inomhus fungerar det visst bra, hade bara hänt en olycka när dem var inne förra veckan (han går ju bara på dagis tre dagar i veckan; tisd-torsd), men dem andra två dagarna hade han klarat sig utan olyckor enda fram till eftermiddagen när dem gick ut. Han säger inte ifrån när han är utomhus mao, vilket innebär att det kommer i kalsongerna när han är ute. Men fyra olyckor på 3 dagar första blöjfria veckan på dagis är ändå väldigt bra tycker jag. Har gått över förväntan.   

Vi har inte försökt låta han sova utan blöja ännu, men vi (jag..) har sagt att när han varje dag i en hel vecka har varit duktig och kissat på toaletten varje dag och inte i kalsongerna, är det nog dags att börja försöka låta han vara utan blöja även på nätterna. Får införskaffa många skydd till sängen.. *flinar*   




När det gäller min viktminskning går det väl inte lika bra. Eller ja, inte så bra som jag skulle vilja iaf. Skulle vilja se mer resultat i veckan än bara -0,4 - 0,6 kg. Jag VET att viktväktarna rekommenderar ett halvt kilo i veckan för en hälsosam viktnedgång, och jag vet att -0,4 - 0,6 är bra. Men jag känner att för motivationens skull vill jag åtminstone någon vecka då o då gå ner 1-1½ kg så att man verkligen ser ett tydligt ordentligt resultat. Just nu känns det som att min motivation finns där, men inte alls lika bra som den var för några veckor sedan. Att jag pga sjukdomar inte kunnat träna på mer än två veckor gör ju inte saken bättre precis.    Blev så glad och stolt i söndags när jag hade promenerat en runda på drygt 3,5 km i rask takt, och kände att nästa vecka kan jag komma igång med träningen igen, för att nu har jag känt mig frisk från förkylningen i ett par dagar. På eftermiddagen i söndags började jag plötsligt få en hemsk hosta efter att i princip inte ha hostat alls på ett par-tre dagar, och på kvällen när vi lagt oss för natten började jag känna mig frusen,och det visade sig att jag hade feber. Har varit feberfri sedan dess, men den hemska hostan hänger kvar och jag känner mig sjuk i kroppen. Ingen träning denna veckan i heller mao.    Hade Milo varit på dagis hade jag tagit en lång promenad i lagom takt efter att jag lämnat honom på dagis, bara för att känna att jag rört lite på mig iaf. Men igår eftermiddag var det Milos tur att få feber (hostig har han varit i några dagar), så inget dagis för honom idag. Och i morse och hela fm. var han hängig och hade fortfarande feber, så inget dagis för honom imorgon i heller. Visst hade jag kunnat ta den där promenaden när Fredrik kommit hem från jobb, men han är inte hemma förens runt 16:30/16:40, och redan då är det nästan mörkt ute redan, jag är trött och maten behöver påbörjas. Ikväll ska vi dock ha en ganska lätt o snabblagad mat, så undrar om jag inte ska ta mig i kragen och ta den där promenaden så fort Fredrik kommit hem från jobb idag? Även om jag med tanke på hur jag känner mig nu (trött o kymig), förmodligen inte kommer vara jättepigg eller sugen på det em/ikväll. Men just därför hade jag väl verkligen BEHÖVT den där promenaden antar jag. *ler* Tror och hoppas att så fort jag börjat jobba igen kommer det visa mer minus på vågen. Tack vare att jag har den sortens jobb där jag rör mycket på mig, så blir det ju per automatik mycket mer vardags motion än jag får nu. Hoppas hoppas! Ska på bröllop i augusti och skulle verkligen vilja kunna ha en halvtajt klänning på mig då, och känna mig SNYGG o BEKVÄM i den!

 
 
Ingen bild

Mamsen

19 februari 2013 14:06

Så jätteduktig Milo har varit!!!!
..när det gäller natten så har jag *hört*
att: när han har vaknat ett par dagar i
streck med torr blöja då kan det vara tid
att låta han sova utan blöja oxå.
Lycka till duktiga Milo!!! Kramiz

Du ÄR så duktig vännen med ditt kämpande
med din vikt...hör du du GE INTE UPP.
Är nästan helt säker på att det kommer
hända saker när du börjat jobba igen!!
Lycka till duktiga Lina*ler*!! Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards