Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Lina - 19 mars 2012 10:37

Jaha.. Så var man gräsänka i fyra hela dagar. Eller ja, inte riktigt hela, han kommer ju hem på torsdag, men inte förens sent på kvällen. Så jo.. Fyra hela dagar kan man faktiskt säga..   Fredrik jobbar först som vanligt hela förmiddagen idag, sedan i em. tar han och 3 (?) arbetskamrater till han flyget från Köpenhamn över till Frankrike där dem ska bygga om en maskin dem skickat till en fabrik där. Uppenbarligen tycker Fransmännen att det är billigare att låta personal flyga över från Sverige för att fixa det, än att lära upp sin egen personal till att göra det själv..   


Hade han bara skulle ha varit där i 2-3 dagar hade det inte känts så farligt. Tror att ett förhållande bara blir starkare, om man är ifrån varandra i ett par-tre dagar någon gång då och då. (men inte för ofta, så klart *ler*)  Men FYRA dagar är rätt mycket..   



Sådan tur är kommer min mamma upp imorgon bitti och ska stanna tills på torsd em, så jag behöver åtminstone inte vara helt ensam med barnen i fyra dagar. Klart att jag hade klarat av att ta hand om dem själv i fyra dagar, men det underlättar något enormt att ha någon som är här, dels så att man får lite vuxet sällskap och dels som kan avlasta en när det behövs.  Det är främst vid nattningen av Milo som jag känner att det underlättar oerhört mycket att mamma ska var här. Det är inte alltid Mira är så "tyst och lugn" vid den tiden, då vi brukar lägga Milo för natten nämligen. Är hon tyst och lugn är det inga problem att ha henne i famnen samtidigt som jag läser saga för och nattar Milo. Men är hon orolig och gnällig är det inte helt lätt att samtidigt försöka få Milo att slappna av och komma till ro att somna, i sängen. Och hon är oftast rätt orolig vid 19:00-20:00 tiden, dvs vid den tiden vi brukar lägga Milo för natten. Men nu när mamma kommer upp är det bara nu i kväll samt torsd kväll, som jag behöver vara "orolig" över hur nattningen ska fungera. Torsdag kväll är det dock inte hela världen om jag inte lägger Milo förens lite senare om det skulle vara så att Mira är orolig vid den tiden vi brukar lägga Milo, för att på fredag ska han inte upp till förskolan/dagis.



Jag är dock säker på att dagarna när Fredrik är i Frankrike kommer gå jättefort.   Jag och mamma har nämligen dagarna fullspikade.   
Imorgon lämnar jag Milo som vanligt 08:30, sedan ska jag hämta mamma vid tåget kl.09:10, och då ska vi köra in till Helsingborg direkt. Jag ska till drop-in på röntgen på Helsingborgs lasarett då nämligen, för att få röntgat min fot för att se om det sitter något kvar i foten sedan jag trampade på en metallspåga/spink för ett par-tre månader sedan. Om vi sedan hinner, låter vi bilen stå kvar i parkeringshuset på sjukhuset, och så promenerar vi ner till centrum. Sedan ska vi hämta Milo på dagis kl.13:30 Milo är ju numera ett "15 timmars barn", så han går numera, from. denna veckan, bara på dagis tisd-torsd mellan 08:30-13:30.
På onsdag ska vi in till Landskrona för att jag ska till mvc på efterkontroll. Efter det tänkte vi köra in till centrum och luncha och sedan handla. Först var planerna att vi skulle luncha och sedan springa runt i lite klädbutiker, men så kom jag på att jag/vi skulle behöva veckohandla också denna veckan, och då passar onsdag bäst. Så därför blir det bara luncha och sedan veckohandla, innan vi sedan ska hämta Milo på dagis. Hoppas min kära mamma inte har något emot detta? *ler*    På eftermiddagen när vi hämtat Milo ska vi sedan direkt till Fredriks föräldrar som bjuder på lite eftermiddagsfika.   

Slutligen torsdag. Då ska vi köra till Väla, ska köra så vi är där när dem öppnar kl.10:00. Både jag och mamma har presentkort på Väla nämligen.   Sedan ska mamma ta tåget hem så fort vi hämtat Milo på dagis.
Så ja.. Dagarna lär gå fort tills jag får hem Fredrik igen.      



Fredrik är ledig på fredag, och den dagen får han spendera med sin son..   Jag och Mira ska nämligen till Nova Lund för att träffa en väninna och hennes jämngamla flicka (är bara några dagar äldre än Mira) där för att fika, prata massa strunt och gå runt i lite affärer. *ler* Ska bli himla trevligt.   
Sedan på kvällen får det bli massa familjemys i soffan.        

Med tanke på hur fullspikad hela denna veckan är, så är det rätt skönt att vi inte har något planerat i helgen. Fredrik har jour hela helgen, så då brukar vi inte göra något speciellt eftersom att han måste infinna sig på jobb inom en timme när han blir inringd.



Annars var vi hos ett par kompisar och planerade vår sommarsemester igår. Vi ska campa (med husvagn) tillsammans med våra kompisar Micke och Johanna o deras son, och med Andreas o Jeanette o deras barn i en vecka till sommaren. Den 22 juli (på min o Fredriks bröllopsdag  ) åker vi iväg till Karlskrona där vi ska vara tills på fredagen den 27:e, sedan på fredagen kör vi vidare till High chaparall där vi ska vara tills på söndagen. Sedan får vi se vad som händer efter söndagen. Om vi alla åker vidare och campar vidare på vars ett håll, eller om vi åker hem och är hemma några dagar innan vi ev. åker iväg med husvagnen igen, då ensamma.  Får se hur det känns.   Hur som helst ska det bli himla trevligt, ser fram emot det väldigt mycket!   



På hemmaplan har Mira annars börjat bråka rätt mycket vid bröstet på kvällarna.   Hon har varit frusterad och hållit på o "picka" vid bröstet till o från på kvällarna mer eller mindre alltid, då hon på kvällarna oftast vill äta oftare än mina bröst hinner producera mer mjölk sas, plus att mjölken ju är lite tunnare om kvällarna. Men dem 2-3 sista kvällarna har hon slutat picka och gått över till att skrika och spjärna emot när jag försöker lägga henne till bröstet (trots att hon visat tydliga tecken på att hon VILL till bröstet och äta).   Trots att detta får mig att få lite "deja vu" känsla (Milo höll ofta på så och detta tyckte jag var oerhört jobbigt o frusterande), och trots att det är ganska frustrerande, så känner jag ändå mig ganska lugn och sansad och inte speciellt stressad, så jag tror inte att det beror på mig att hon håller på så. (mer än att jag producerar mindre mjölk dårå) Jag försöker få henne att ta bröstet en stund, men fortsätter hon så försöker jag igen en stund senare.
Här kan man verkligen säga att dem som påstår att "man inte kan ha riktiga vänner på Facebook" inte vet vad dem pratar om. Jag skrev ett inlägg på min status och bad om hjälp och råd angående detta nya beteende hos henne på kvällarna, och inom två minuter hade jag fått svar från flera vänner.   Fick bl.a förslag på att jag på kvällarna ska ta ett par-tre tag med handpumpen precis innan jag lägger till henne, för att få igång utdrivningsreflexen innan jag lägger till henne. Det är ju så på kvällarna att det inte bara är mina bröst som producerar mindre och tunnare mjölk, utan hon är ju tröttare också, och orkar inte kämpa så mycket själv, för att få igång utdrivningsreflexen som får mjölken att rinna till/komma ut. Så tar jag då ett par-tre tag med pumpen precis innan jag lägger till henne, hoppas jag att hon ska sluta skrika och spjärna emot, eftersom att då behöver hon ju inte kämpa så mycket för att få ut mjölken.  Hjälper inte detta ska jag ringa till amningshjälpen för att höra med dem vad dem har för tips och råd.


Milo han fortsätter trotsa något enormt mycket varje dag, så vi är ovänner med han flera gånger om dagen tyvärr.    Men lika mycket som han trotsar och går oss på nerverna, lika go och underbar är han. Sådan tur är..         

Ovido - Quiz & Flashcards