Direktlänk till inlägg 28 januari 2013

Veckan i Sälen

Av Lina - 28 januari 2013 21:22

Igårkväll kom vi hem efter en helt underbar vecka i Sälen (Lindvallen). Resan hem var väldigt dryg. Inte bara för att man ville hem, utan för att vädret var riktigt tråkigt att köra (och åka) i. Det snöade väldigt mycket och sikten var urkass. Vägen upp kändes betydligt bättre. Vädret var bättre och det kändes allmänt som att det gick fortare. Båda barnen måste jag säga skötte sig över förväntan i bilen åt båda hållen. Mira var lite tråkig till och från när hon var trött, framför allt på hemvägen, men i det stora hela skötte även hon sig väldigt bra.   




Vi kom upp vid 14:30 tiden (körde hemifrån vid 03:00) på söndagen den 20:onde. Första dagen hände väl egentligen inte så värst mycket. Vi hämtade ut vår skidutrustning, packade upp, och lagade mat. På kvällen umgicks vi med Jeanette o Andreas o deras barn. Vi åkte upp med Jeanette o Andreas och ett rätt stort gäng med släkt o vänner till dem, men det var mest Jeanette o Andreas vi umgicks med när vi var där.




Andra dagen, måndagen, var det först dags för min första skidlektion. Min första känsla när jag ställde mig på skidorna var "jisses, vad har jag gett mig in på?? Hur ska jag klara detta?"    Kände mig väldigt nervös och osäker mao. Men, det gick bättre än jag trodde redan första lektionen, och jag upptäckte rätt fort att "detta är ju faktiskt roligt!"    Redan första dagen var det två saker som gick i sönder.. Dock ej i backen.. Och ja, det var bara en sak som gick i sönder, den andra gick bara i strejk..   

Jag kunde inte ha på mina glasögon när jag åkte, för att dem immade igen hela tiden. Så jag gav dem till Fredrik som stod och tittade på. Han hade först (som jag förstått det) haft glasögonen liggandes ute, på ett bord som stod där, och sedan hade han lagt dem i sin ficka. När han sedan tog upp dem ur fickan igen när jag skulle ha tillbaka dem, gick dem mitt av.. Tålde inte kylan uppenbarligen..    (plastaskit...)

Och så var det min Iphone.. Den började helt plötsligt strejka när Fredrik stod och filmade mig när jag åkte upp i backen med liften första gången, och efter det fungerade den inte mer på resten av veckan.. Behövdes en omstart via datorn, och ja.. Den hade ju inte vi med oss..  Det roliga är att Fredriks Iphone (jobbmobil) var det aldrig några problem med...   (inte Jeanettes i heller..)




Vid två var det dags för Milos första skidlektion. Första dagen tyckte han nog det var rätt roligt, var med i hela 45 min. Det var typ nästan 30 min längre än jag hade förväntat mig att han skulle vara med.. haha    (han har inget tålamod och tål inte motgångar så bra) Men sedan dem andra dagarna ville han inte alls. Var väl kanske med på totalt 2-2,5 lektion av 5. Hoppas och tror dock att det kommer gå bättre nästa år. Dels är han ju ett år äldre då, och dels så lyckades vi få han att tycka det var roligt att åka (tillsammans med Fredrik) den sista 1-1½ dagen innan vi åkte hem.   




För mig vill jag säga att det gick bättre och bättre för varje dag både på skidskolan och när jag åkte utanför lektionstid sas. Det var bara första dagen som jag dem två första åken efter lektionstid fick total blackout när det gällde hur man skulle bromsa (eller "ploga" som det heter), vilket resulterade i att jag trillade ett par gånger.    Men annars gick det bara bättre o bättre, och jag tyckte det var roligare o roligare, och jag vågade mig allt högre upp i backarna för varje dag.    Jag kände mig allt säkrare och säkrare i pjäxorna och på skidorna för varje dag. Sista dagen i backarna (i lördags) lyckades tom. Fredrik få med mig enda upp på toppen på den backen vi åkte på. (inte helt frivilligt dock ska erkännas)  Och det var HÖGT upp kan jag säga! Och jag gjorde bara det en gång. Den första hälften (knappt) av backen, dvs högst upp där jag aldrig varit och där det, så klart, var (kändes iaf) brantare än jag åkt tidigare, var jag väldigt rädd ska erkännas. Och detta resulterade i att jag trillade två gånger och slog mig rätt rejält. Är väldigt glad över att jag hade hjälm på mig kan jag säga, för att annars hade jag förmodligen tuppat av vid första fallet, då jag slog i bakhuvudet rätt rejält i backen.    Men, ner kom jag iaf, något "ledbruten", men med hela ben. *ler*




Slutresultat av veckan i Sälen; det var S K I T R O L I G T att åka skidor!! (tyckte vi båda)    Behöver jag säga att vi båda två redan ser fram emot nästa års skidsemester, och att vi nu bara går o väntar på att dem ska släppa "bokningstillfällena" för januari nästa år, så vi kan boka en vecka där redan nu?   


Sälen 2014 - ses då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Skapa flashcards