Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Lina - 15 januari 2013 10:03

Kunde inte komma på någon bra rubrik, så det fick bli kort o gott "Tisdag".   




I helgen hade vi fullt upp kan man säga. Vi firade båda barnen hela lördagen. Först hade vi kalas för deras kompisar kl.10:00 (innan dess han jag inom Landskrona och Viktväktarna o vägde mig; -0,8 kg första veckan. Helt ok!   ) Vi skulle bli 15 barn totalt, men hela 6 barn var sjuka i allt från feber till magsjuka.    Tråkigt att så många var sjuka, men ska man nu försöka se det positivt så blev det iaf ett LITE lugnare kalas.. hehe    Lite..

Skönt dock att dem sjuka barnen är friska nu igen.   

Men, även om det inte blev fullt lika stor barna skara som planerat så tro mig.. När man efter kalaset gick upp och tittade på Milos rum (ja hela andra våningen egentligen.. Tur att vi hade låst dörren in till vårt sovrum iaf..   ), så skulle man kunna tro att vi haft 20 ungar på besök... Jisses...



Vi bjöd på amerikanska pannkakor med grädde och sylt, och saft till detta. Uppskattades av alla barnen.    Även av oss föräldrar som åt upp dem (få) pannkakorna som blev över. *ler* Sedan innan dem åkte hem fick dem vars en godispåse. Kalaset var satt till 12:30. Städade Milos rum, och sedan han vi sitta ner i kanske en kvart, sedan var det dags att förbereda nästa kalas som började kl.16:00 Denna gång för familj o släkt.



Till "vuxen kalaset" bjöd vi på Per Morbergs Lasagne bolognese med sallad till. JÄTTEGOD lasagne, men absolut ingen viktväktar mat... hehe    Tur att jag hade sparat alla mina bonuspoints..    

Även detta uppskattades av alla gäster, och det var inte mycket mat som blev över kan jag säga.    Till kaffet serverade vi två superfina tårtor vår granne Emelie hade gjort. En rosa med en trollflicka o blommor på samt texten "Mira 1 år", och en blå med en (blå) trakor med plog på och texten "Milo 4 år". SUPERFINA båda två; och goda! tack igen Emelie för att du ville göra dem till oss.   



Vi var 21 pers, så det var fullt hus. *ler* Dem sista gästerna gick vid 22:00 tiden. Så man kan säga att vi hade kalas från kl.10:00-22:00 *ler* Det var rätt skönt att ha båda kalasen på samma dag, för att ha båda kalasen överstökade på en gång sas; skönt att slippa ha kalas två dagar på raken alt. två helger på raken. Men samtidigt så var det ju en lång och stressig dag. Om än trevlig, så klart. *ler* Sedan om några år när båda är lite äldre blir det väl förmodligen att vi kommer ha kanske inte vars ett "vuxenkalas" för dem, men vars ett barn/kompis kalas, iaf. Även om dem fyller år så pass nära varandra (10 dagar) så är det ju viktigt att dem får vars en dag då man firar bara dem, tycker jag. Det gör vi visserligen på deras dagar, men beroende på vilken veckodag dem  fyller år (detta år en måndag och torsdag) så blir det ju inget kalas i dess bemärkelse, på deras dag.



Nu är kalasen iaf över för detta året, och det gick bra får jag säga.    Milo fick bla. lego, kläder och en "målarställning", och Mira fick bla en badhandduk med prinsessor på, en rosa "Bobbycar" och leksaker.



Så nu är Milo alltså hela 4 år gammal. Svårt att fatta att det är 4 år sedan vi blev föräldrar första gången. *ler* Och på torsdag blir Mira 1 år gammal. Nästan ännu mer ofattbart att Mira redan är 1 år gammal, att det redan gått 1 år sedan man låg på BB och ammade henne för allra första gången.. Tiden går allt för fort.   




Från det ena till det andra så börjar det närma sig med stormsteg att vi ska åka på vår allra första skidsemester till helgen.    Åker på lördag natt, och kosan bär av till Lindvallen, Sälen. En lååång bilresa på drygt 70 mil. Lär bli många stopp både för barnens skull och för min.. Min blåsa är inte så stor..    Själva resan upp kan jag väl inte påstå att jag ser fram emot speciellt mycket. Inte alls faktiskt. Många timmar i en bil med troligtvis stundtals väldigt gnälliga och tråkiga barn. Men, med barn är det nog ändå lättare och bättre att köra upp dit med bil, än att ta tåget. Kör man bil kan man ju stanna när och var man vill.

Sedan själva skidsemestern där uppe kan man säga att jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. *ler* Ska bli jättekul att åka skidor för första gången (jag o Milo kommer gå skidskola), och det ska bli roligt och skönt att vara hemifrån och på semester i en vecka. Men samtidigt är jag nervös också. Har aldrig stått på ett par skidor i hela mitt liv, och så är jag nervös för hur jag ska hitta tillbaka till stugan när/om jag åker ensam. Men, vi ska åka med våra kompisar Andreas o Jeanette och typ halva deras släkt (  ), så förhoppningsvis kommer där alltid vara någon i närheten som man kan ha sällskap tillbaka till stugorna med. *ler*  Ser hur som helst fram emot en spännande vecka som förhoppningsvis slutar med alla benen hela. *ler*   


Skapa flashcards