Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Lina - 1 januari 2013 11:50

Igår var det nyårsafton, och vi firade det med alla våra vänner här hemma. Vi skulle bli 14 vuxna och 12 barn, men pga sjukdom blev vi ist 12 vuxna och 10 barn. Mycket folk ändå, mao. *ler* Men det fungerade bra måste jag säga. Barnen förde ett JÄKLA liv den första halvan av kvällen, men sedan lugnade dem ner sig så det blev en mer hyfsad ljudnivå i stället. *ler*



All mat, framför allt huvudrätten blev väldigt uppskattad, och det känns så klart väldigt bra.   

Till förrätt bjöd vi på champinjonsoppa. Till de barn som inte ville ha soppa bjöd vi på en toast med skagenröra (som dem flesta barn dock skrapade bort   ) och gurka.

Till huvudrätt bjöd vi på lax i en sås av bl.a grädde, hummerfond, fransk senap och stenbitsrom. Till detta serverade vi ris och gröna ärtor. Till de barn som inte ville ha detta bjöd vi på prinskorvar, hemmagjorda köttbullar och pasta.

Till efterrätt bjöd vi på hemmagjord glass med smakerna hallon, blåbär och vanilj.



Detta var ju Miras första nyårsafton. Eftersom att det var vi som var värdar hade vi inte så mycket tid att se efter varken henne eller Milo. Men Milo underhöll sig själv med dem andra barnen, och vi fick mycket hjälp av vännerna med att se efter och underhålla Mira. Så det fungerade jättebra.

Vid 19:30 var Mira jättetrött. Inte så konstigt, mycket folk o rörelse, och hon brukar vara trött och redo för sängen vid den tiden. Vi hade precis börjat servera huvudrätten då, vilket innebär att alla barnen satt vid bordet och höll en mer normal ljudnivå sas, så då passade jag på att gå upp o lägga henne så hon han somna innan alla barnen ätigt färdigt och började leka igen. Hon somnade på två röda ungefär. *ler* Dock sov hon inte i mer än en timmes tid, sedan vaknade hon igen och hade bajsat, så då var det bara att ta ner henne o byta blöja, och ja.. Efter det var det ju inte mycket lönt att tänka på att försöka på att försöka få henne att somna om igen. Hade blivet en väldigt lång procedur, och det hade vi varken tid eller lust med på nyårsafton precis. Men det fungerade jättebra. Hon hade jätteroligt hela kvällen.   Hon fick tom. följa med ut vid tolvslaget så hon fick se sina första nyårsraketer och så att hon kunde fira in det nya året med oss.       Men, efter det var hon TRÖTT!! Så jag blandade en flaska välling och gick upp med henne så fort vi kommit in. Hon åt lite mer än halva flaskan, sedan somnade hon gott. Sov lite oroligt mellan runt 02:00-03:00, men efter det sov hon bra och sov hela natten till 08:15. Tog över henne i vår säng då, och efter kanske en halvtimmes halvt ofrivilligt gosande (  ) somnade hon om igen och sov sedan till runt 09:40. Milo kom in till oss vid nio, och strax där efter gick han o Fredrik gick ner och jag blev kvar i sängen o halvslumrade tills Mira vaknade då runt 09:40. Helt ok morgon på den första dagen på det nya året.   



Jag drack precis lagom mycket igår, framför allt höll jag mig i princip bara till vin (och cola). Drack två halva glas (snapsglas, givetvis) snaps, men bortsett från det höll jag som sagt mig till vin. Så idag mår jag faktiskt riktigt bra. Lite trött bara, men annars bra. Skönt. Värre är det med Fredrik som inte tog det lika lugnt...   



Så nu ska man alltså vänja sig vid att säga o skriva 2013 ist. Detta år kommer bjuda på mycket spännande och roligt. Milo fyller 4 år och Mira 1 år, vi ska på 30års/examensfest hos min äldsta väninna som nu (då) är färdigutbildad läkare, vi ska på bröllop, jag ska börja jobba igen efter att ha varit hemma i 1½ år, och säkert mycket mer. Hur som helst ser jag fram emot ett helt nytt år med massa nya möjligheter.   


Ovido - Quiz & Flashcards