Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Mira 10 månader

Av Lina - 17 november 2012 09:23

    


Vid denna tiden (09:30) för 10 månader sedan låg jag nere i källaren på Helsingborgs lasarett och väntade på att få komma in i operations salen. Värkarna kom fortfarande relativt tätt, men på något vis var dem lite lättare att hantera när jag låg där. Då visste jag att NU är det snart över. NU har vi snart äntligen vår efterlängtade dotter här hos oss.



Att det redan har gått 10 månader sedan dess är rätt svårt att fatta. Jag har försökt att njuta av tiden med henne så mycket jag bara kan, ändå har det gått så himla fort.



Mira är alltså nu 10 månader gammal och är en pigg och glad liten tjej. För ett par månader sedan började hon bli duktig på att ta sig framåt och att resa sig upp mot saker, och för runt en vecka sedan började hon bli duktig på att stå själv utan stöd. Det gick rätt fort från att "bara" kunna stå själv i 2-3 sekunder, till att kunna stå själv i mer än 10 sekunder, till att kunna ta några stapplande steg utan att någon håller henne i handen. Igår klarade hon tom. av att ta två steg, stanna och stå stilla i ett par sekunder utan att trilla, och tog sedan två steg till. Och på kvällen igår upptäckte vi även att hon är riktigt duktig på att gå genom att bara hålla mig i ena handen. Hon gick flera meter igår kväll genom att bara hålla mig i ena handen. Så duktig vår lilla tjej!    Innan jul är hon nästan garanterat helt gåendes. Svärmor gissade tom. igår på att hon kommer vara gåendes innan första advent. *ler*

Rätt kul att hon tog sina första steg nu när hon var tio månader. Jag själv tog nämligen också mina första steg när jag var 10 månader. Sådan moder sådan dotter eller? *ler*      



Dem sista dagarna har hon även blivet duktig på att klappa med händerna. Hon var duktig på det för ett par-tre månader sedan också, men sedan var det som om hon glömde bort det. Gjorde inte det alls hur mycket man än försökte uppmuntra henne till det. Men nu dem sista dagarna har hon som sagt kommit underfund med det igen, och tycker nu att det är bland det roligaste som finns. *ler*    Hon har även så smått börjat vinka dem 2-3 sista dagarna. Detta har hon där emot inte kunnat innan, så detta är nytt. *ler*

Hon säger fortfarande mest "mamama", men även andra ljud som är svåra att skriva. *ler* Hennes röst har ändrats rätt mycket dem 2 sista veckorna, hon har kraftigare röst nu, och hon är duktig på att låta arg när hon är arg. Man hör på hennes röst när hon är arg mao. *ler* Tar man saker från henne blir hon arg, men det går fort över. *ler* Hon är lite av en dramaqueen. När hon trillar och slår sig så skriker hon som om hon är allvarligt skadad. *ler* Beroende på hur hårt hon slår sig så klart. Hennes skrik låter som om man misshandlar henne. haha    Som sagt; dramaqueen..   



Mammas lilla dramaqueen. *ler* Det är fortfarande jag som står högst på hennes lista sas, men hon är inte lika mammig nu som hon var för bara några veckor sedan. Vilket är rätt skönt. Även om det är roligt att känna sig älskad och även om det är roligt att veta att hon inte klarar sig utan mig och inte vill att jag ska lämna henne, så finns det ju faktiskt en gräns för hur roligt det är. *ler* Det är rätt jobbigt att inte kunna lämna rummet utan att hon blir jätteledsen. Så att det blivet bättre nu är rätt skönt som sagt.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards