Direktlänk till inlägg 11 september 2012

Veckorna går

Av Lina - 11 september 2012 11:07

Jag tycker att oavsett om man jobbar eller om man går hemma så känns det som att det bara finns måndagar och fredagar.. Först beklagar man sig över att det redan är måndag och att helgen som vanligt gått alldeles för fort. Sedan helt plötsligt är det fredag igen.. Och ja, även om man är mamma ledig beklagar man sig ibland över att det är måndag igen och att helgen gått alldeles för fort. *ler* Visst, är man mammaledig spelar det egentligen ingen roll om det är lörd eller om det är månd, man är ju "ledig" ändå. Ja, ledig och ledig men ni hajjar. *ler* Men helgerna är faktiskt ändå fortfarande något "lite mer extra" även om man är "ledig" alla veckodagarna också. Det är ju på helgerna maken också är hemma hela dagarna, och därför blir det ju då lite mer "familje tid". Även om min kära make oftast är över allt utom inne hos mig på dagarna...   


Dagarna när Milo är på dagis brukar jag försöka mysa så mycket jag kan med Mira och Charlie. Kelar och tränar lite med Mira, så som att lägga henne på mage och försöka få henne att lära sig att ta sig framåt, går lite med henne och försöker få henne att hitta balansen när hon står mot soffan. Allt detta i lagom takt, dvs hennes takt, givetvis. Och hon gör framsteg sakta men säkert. Dem senaste dagarna har hon börjat försöka ta sig upp i krypställning, och lyckas ganska ofta, så fort man lägger henne på mage. Dock har hon inte riktigt fattat det där med hur man tar sig framåt, varken när hon ligger på magen eller när hon kommit upp i krypställning. Igår lyckades hon dock faktiskt ta ett halvt steg framåt, och det såg ut som att hon lyckades med det nu för en stund sedan också. *ler* Men annars är det fortfarande bara bakåt och och sidorna hon lyckas ta sig på egen hand. *ler* Men det kommer, jag känner ingen brådska. Så länge hon varken kan krypa eller gå vet man ju vart man har henne och behöver inte jaga efter henne hela tiden.. hehe..   


Hennes sovstunder på dagarna varierar just nu väldigt mycket. Framför allt på fm. På fm sover hon i allt från 30 min till 1½-2h. Inte så ofta det sistnämnda sker dock. *ler* Oftast sover hon fm i runt 40 min numera. På em är det väl egentligen samma sak, allt från 30 min till 1h. Sällan/i princip mer än en timme dock. När hon somnar på kvällarna inför natten går verkligen sakta men säkert åt det tidigare hållet. Från det att hon var nyfödd till hon var runt 3 mån, somnade hon för natten samtidigt som vi gick o la oss, dvs vid 22:00. Sedan blev hon sova trött redan vid 20:30/21:00, detta höll väl i sig i en månad kanske, sedan vid 20:00-20:30, detta höll inte i sig så länge innan hon började bli trött för natten redan vid 19:30/20:00, och nu den sista veckan har hon blivet trött för natten redan vid 19:00/19:30. Känns verkligen märkligt att ha en bebis på under året som redan sover för natten innan klockan är 20:00. Har inte riktigt vant mig vid det, tycker det känns väldigt konstigt. haha    Men skönt, givetvis. *ler* Anledningen till att det känns så konstigt är för att Milo fick vi aldrig i säng innan 22:00/22:30 förens han började på dagis när han var 1 år. *ler* Skillnaden är att jag vill minnas att Milo sov bättre på nätterna än Mira gör. Ja, om man bortser från dem perioder då han kunde vakna vid 01:00/02:00 och vara vaken i ett par-tre timmar. Detta har Mira ännu så länge aldrig gjort. Hm.. Så ja, när man tänker efter sov Milo nog rätt mycket sämre än Mira öht... haha   


På tal om Milo så har hans trotsande och hemska humör faktiskt lugnat ner sig dem 2-3 sista veckorna. Han trotsar fortfarande och han har fortfarande ett rätt hemskt humör, men det har blivet lättare att prata med honom och få han att förstå varför han inte får "ditt och datt", och det har blivet lättare att lugna ner honom när han blir arg. Han har även dem 2-3 sista veckorna blivet ovanligt kelig. Vill sitta i famnen och mysa jämt, och rätt ofta i mer än bara 2 min åt gången. *ler* Gillas väldigt mycket!        Det har även blivet lättare att få med honom hem när vi är borta någonstans, oavsett om vi är hos favorit kusinen eller när han ska hämtas på dagis. Dagis får man fortfarande tjata på honom ett tag innan han går med på att följa med hem, men det är betydligt lättare att få med honom hem nu, än det var tidigare. Han är ganska lätt att ha att göra med just nu mao. Hoppas detta fortsätter länge nu..   


Nu: lunch!

 
 
Miss S

Miss S

11 september 2012 20:03

Kul att läsa hur långt Mira kommit i utvecklingen. Alice är ju några veckor yngre, men de verkar vara lika långt i kryputvecklingen! :-) Sover Mira bara två ggr per dag? Alice sover tre ggr, och ca 45 min varje gång. Har funderat på om man ska försöka dra ner det till två ggr, så kanske hon sover lite längre per gång... Hon lägger sig för natten vid 19, och har gjort det sen hon var typ 2-3 mån! Skönt för oss, så klart, att få lite egentid på kvällen!
Kram

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

Lina

11 september 2012 21:10

Ibland sover hon 3 gånger, beror mycket på när hon somnar på em. Somnar hon redan vid 13:00 och bara sover i 40min/en timme, så brukar jag försöka få henne att sova i en halvtimme igen vid 16:30 för att kunna ha henne vaken till 19:00 åtminstone *ler* Ja egentid på kvällen är guld värt! Kul att höra ifrån dig! Har du börjat blogga igen? Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards