Alla inlägg den 3 juli 2012

Av Lina - 3 juli 2012 10:09

  Pott träning kan jag inte kalla det eftersom att Milo inte vill sitta på pottan. Han vill hellre sitta på toaletten. *ler* Dem gånger han är intresserad av det.



Jag har funderat allt mer och mer på hur vi ska få Milo blöjfri. Han är 3½ år gammal nu, och det hade varit bra och skönt om han kunde bli blöjfri snart känner vi. Men samtidigt vill vi inte tvinga fram det.




Vissa dagar är han jätteduktig på att kissa på toaletten, vissa dagar är det tom. så han själv kommer och säger att han vill kissa på toaletten. Han har tom. bajsat på toaletten en gång, något jag förstått det som brukar vara det som barn lär sig sist av någon anledning. Så han ÄR ju intresserad. Ibland. Men det är verkligen bara när han känner för det, mao långt ifrån regelbundet. Ibland kan han gå på toaletten 1-3 ggr/dagen 1-3 dagar i veckan, sedan kan det gå 1-3 veckor då han inte är intresserad alls, oavsett vad vi lockar med, sedan är han intresserad av det igen osv.



Ett av problemen är att han bryr sig inte för fem öre om/när blöjan är blöt. Varken om den är blöt av kiss eller om där är bajs i (fast bajsblöjor brukar han säga ifrån om rätt fort för det mesta, men vissa dagar får man bråka rätt bra med han för att kunna byta blöjan frivilligt på honom). Vi har sedan i torsdags provat Liberos "potty training pants" på honom, och jag har kännt på dem när han kissat i dem, och dem känns verkligen riktigt blöta och äckliga så fort han kissat i dem. Men det bekommer inte han alls. Och något som är lite märkligt, är att dem dagar han är intresserad av att gå på toaletten, är när han har blöja på sig. Men så fort vi tar av blöjan så han bara har kalsonger på sig, försvinner hans intresse helt för att vilja gå på toaletten. Vilket resulterar i en hel del nerkissade kalsonger. (vilket han heller inte bryr sig om något nämnvärt)



Vi har provat att ge han godis varje gång han kissat på toaletten, men det fungerade bara ett kort tag. Vi har tom. provat med att locka med att han ska få en racerbil han ett tag pratade om att han ville ha, så fort han börjat kissa (och bajsa) på toaletten ist för i blöjan, men det har heller inte fungerat. Och vi berömmer honom super mycket varje gång han kissat på toaletten, men detta hjälper heller inte något nämnvärt. (men det kommer vi självklart fortsätta med varje gång ändå)



Så fick jag ett tips av en väninna.

En dag i veckan ska jag ta med mig Milo till affären (typ Panduro eller liknande affär) där han själv ska få välja ett stort pappersark, pennor och klistermärken. (först tänkte jag bara köpa guldstjärnor, men sen kom jag på att det ju är roligare för han om han själv får välja) Sedan ska jag med pennorna rita fina rutor på pappret, och var 5:e ruta kommer jag fylla i så att han lätt förstår att för varje gång han kan sätta ett klistermärke i en sådan ruta, kommer han få en liten sak (typ en liten leksak eller något godis/kex). Dvs var 5:e gång han kissat (eller bajsat) på toaletten kommer han få något. Sedan efter ett tag ökar jag antalet rutor så att han bara får något var 10:onde gång osv tills han till slut förhoppningsvis är helt blöjfri. Kommer dock klargöra för han att han endast får sätta på ett klistermärke när han kissat (eller bajsat) i toaletten, så att han inte tror att det räcker med att sitta på toaletten. Då kommer han väl vilja sitta där hela dagarna "bara för att". haha   



Håll tummarna att detta ska fungera. Hade varit kanon om han kunde vara blöjfri åtminstone på dagarna innan sommaren är slut.

Ovido - Quiz & Flashcards