Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Mira är en snuttefilts bebis

Av Lina - 7 maj 2012 09:41

  Vi får nog acceptera att Mira är en snuttefilts bebis.. Jag har väl alltid tyckt att det är ok med snuttefilt, så länge dem bara har den när dem ska sova, så länge dem inte springer omkring med den på armen överallt hela tiden. (sedan att andra låter sina barn springa omkring med den hela dagen är helt upp till dem) Fredrik har där emot varit HELT anti snuttefilt, vill inte att dem ska ha en snuttefilt öht.



Milo var aldrig intresserad av snuttefilt. Vi provade faktiskt ge han snuttefilt den första tiden, men endast när han skulle sova för natten i sängen. Dvs aldrig mitt på dagen. Men han visade aldrig något intresse för den. Så därför blev det inte att vi gav han en snuttefilt på dagen när han skulle sova i heller.



Mira har jag märkt ganska tidigt, att hon lugnar ner sig fortare och känner sig trygg, med en snuttefilt. Fungerar även som "gå ner i varv för att sova". Trots detta har Fredrik ändå tyckt att "nej hon ska inte ha någon snuttefilt! Det räcker med napp". Men igårkväll fick till slut även Fredrik inse att det får bli snuttefilts bebis av Mira. *ler*

Hon var jättepigg och glad när vi skulle lägga henne för natten igårkväll, och verkade inte alls ha några planer på att vilja varva ner och somna. Varken i sin egen eller vår säng. Efter ett tag provade jag att lägga en filt på henne upp mot ena kinden och örat, och DIREKT började hon mysa med filten, och började direkt att varva ner. Inom tre minuter sov hon. Från att ha varit "pigg som en lärka" och legat och stor smilat och pratat. Då sa till o med Fredrik att "jaja, vi får väl skaffa en snuttefilt till henne då"..   hehe



Min tanke är dock att hon endast ska ha snuttefilt när hon ska sova för natten. Så länge hon somnar utan problem med endast napp mitt på dagen, ser jag ingen direkt anledning att ge henne filten. Så länge jag märker att hon känner sig lugn och trygg när jag lägger henne i vagnen för att sova mitt på dagen, så BEHÖVER hon ju ingen snuttefilt tycker jag. Men på kvällen när hon ska sova för natten känns det som en rätt mysig och trygg rutin att ge henne snuttefilten. Och kan man hålla det till att bara ge henne den när hon ska sova för natten känns det som att risken att hon när hon blir äldre kommer vilja ha den även mitt på dagen, är mindre.



Jag hoppas inte att jag trampar någon på foten med detta inlägget. Vet att där är många som tycker det är ok att låta sina barn ha snuttefilt även mitt på dagen, dvs inte bara när dem ska sova. Och det säger jag inget om. Det är helt upp till var och en vad dem tycker är ok för SINA barn. Vill dem att deras barn ska ha snuttefilt med sig överallt tycker jag det är ok, det är upp till dem. Men JAG (vi) tycker att snuttefilt har man bara när man ska sova. Jag kan tänka mig att om hon vill ha filten även när hon ska sova mitt på dagen, är det helt ok. Men så fort hon sovit färdigt stannar filten kvar i sängen/vagnen.

 
 
Ingen bild

Sophie

9 maj 2012 16:52

Anton är en snuttefilts kille och vi kämpar febrilt med att han bara ska ha snuttisen vid sängdaxs lr när han är ledsen, men samtidigt är snuttisen en trygghet för honom. Nappen och filten får han får det mesta ha då vi åker bil, allt för att det ska vara lugn o ro i bilen =)
Maja är också en napp o snuttis bebis, men använder de inte alls så mkt som anton, inte ännu iaf.. Märker att ger man henne snuttisen så gosar hon också in sig, så Ja den får hänga med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards