Direktlänk till inlägg 2 maj 2012

Mira Rio Linnéa

Av Lina - 2 maj 2012 10:01

  I lördags fick Mira sitt namn. Eller ja, hon har ju haft det länge egentligen, då det var längesen vi skickade in namnen till skatteverket, men...  hihi       Hon döptes i alla fall, i lördags. *ler* (bilderna från dopet kommer upp på min dayviews sida framöver, så håll utkik!)



Dopet började kl.16:00, och vi var rätt glada över att vi valt att ha det så sent på eftermiddagen. Det är ju en hel del förberedelser inför ett dop, om man ska ha festen hemma efteråt, som vi skulle ha. Vi hade fixat det mesta dagen innan, så egentligen hade vi det rätt lugnt på lördagen. Men än dock så var det en del att fixa innan vi skulle till kyrkan, så det kändes skönt som sagt att inte ha det förens kl.16:00

Min bror James kom ner redan på fredagen, han bor uppe i Strömsnäsbruk, och kollektiv trafiken där är inte så bra på lördagar. Men det var väldigt uppskattat kan jag säga, att han kom ner redan på fredagen. Tack vare det kunde vi fixa i ordning allt som behövde fixas, i lugn och ro, utan att behöva tänka på att underhålla Milo samtidigt. Så medan vi städade och fixade underhöll James Milo och Mira, och mellan varven hjälpte han även till med förberedelserna. TACK igen för all hjälp James!    



Kl.16:00 var det alltså dags. Fredriks syster Maria bar Mira fram till dopet, sedan efter att hon blivet döpt var det James som fick hålla henne. Fredriks syster Maria och min bror James, blev alltså Miras faddrar.   

Dopet gick jättebra iaf. "Oturligt nog" somnade Mira precis innan hon skulle bli döpt, så när prästen hällde vatten på hennes huvud vaknade hon och blev ledsen och började skrika/gråta. Vem hade inte blivet arg om någon hade väckt en genom att "stänka" vatten på ens huvud när man precis somnat? *ler*    Hon lugnade i alla fall ner sig rätt fort igen, och somnade om i James famn efter att hon blivet döpt.   



Efter dopet var det fest hemma hos oss. 44 pers totalt.. Tur att man har stort hus.. hehe   

Ett tag verkade det inte som att vi skulle ha vädret på vår sida, men lagom tills Mira var "färdigdöpt" sprack det upp och det blev helt ok väder. Inte alls lika fint väder som vi hade när Milo döptes den 25:e april 3 år tidigare, hade då 19 grader varmt och riktigt soligt och fint. Men solen var framme, och tror att det var upp mot 15 grader iaf. Så inte tillräckligt varmt för att folk skulle kunna sitta ute och äta, som en del av gästerna gjorde på Milos dop, men tillräckligt varmt för att barnen skulle kunna vara ute och leka i trädgården hela eftermiddagen och ganska långt in på kvällen.   



Vi bjöd på rostbiff med tillbehör (remoulad och rostad lök), kalkon, kycklingspett, kyckling"drumssticks", pastasallad, potatissallad, vanlig grönsallad, och bröd. Allt var uppskattat, men vi fick ändå VÄLDIGT mycket mat över.. Det blev lunch dagen efter både till oss själva och en del av gästerna kan jag säga.. hehe   Nåja, bättre att ha mycket mat över, än att ha för lite mat.

Till kaffet bjöd vi på rosa prinsesstårta och ett kakfat med 11 olika sorters kakor..   Allt hembakat av Fredriks mamma. TACK igen för hjälpen Eva! Och TACK Maria för hjälpen med pastasalladen och såsen till.      



Efter att vi druckit kaffe och ätigt tårta öppnade vi alla presenterna. Hon fick mycket fint. Bl.a halsband, sparbössa, fotoramar, kläder, en bok, och ett biggaråträd. TACK igen för alla fina presenter!   



Alla verkade uppskatta dopet/festen, även barnen. Det syntes i Milos rum om inte annat, att barnen hade haft roligt... *ler smått* Där var inte mycket som var på sin plats i hans rum om man säger som så.. *ler smått*   



Så nu är dopet över. Skönt. *ler*   Säkert många som undrar över Miras namn?

Mira Rio Linnéa


Mira - är ett namn jag fastnade för för rätt längesen. En bekant till mig har en dotter som heter Mira. När jag nämnde namnet för Fredrik första gången tyckte han inte alls om det. Men när jag nämnde det igen bara ett par veckor innan hon kom till världen, var han plötsligt av en annan åsikt, och tyckte om det. *ler* Vi tyckte även om namnet Milla, vi bestämde inte oss för namnet Mira förens hon var född. Hon kändes mer som en Mira än en Milla, och Milla är allt för likt Milo tyckte vi.


Rio - är ett namn Fredrik fastnade för redan för mer än 3 år sedan, efter att ha hört namnet i tv-programmet "Boston tea party". Hade han fått bestäma själv hade Mira haft Rio som tilltalsnamn. Jag har dock aldrig varit helt förtjust i namnet, tycker att det är annorlunda och fint, men FÖR annorlunda för att kunna tänka mig att ha det som tilltalsnamn. Kunde dock sträcka mig till att ha det som mellannamn.   Och eftersom att jag bestämt hennes ena mellannamn fick Fredrik fritt bestämma hennes andra mellannamn. Han valde mellan Anna (efter hans mormor) och Rio, men till slut bestämde han sig för Rio eftersom att han tycker så bra om det och tyckt om det så länge. 


Linnéa - är efter min älskade mormor.   Jag stod min mormor väldigt nära när hon levde, och har alltid sagt att om jag någon gång får en flicka ska Linnéa finnas med. Behöver inte vara tilltalsnamn, även om jag inte tackat nej till det, men det ska finnas med iaf. Så därför fick Mira Linnéa som mellannamn. Att det hamnade efter Rio är för att vi tyckte det lät bäst ihop med Mira Rio Linnéa

 
 
mamma jakeline

mamma jakeline

2 maj 2012 11:33

Finfina namn på en så fin tjej! :)

http://mammajakeline.blogspot.com

Lina

2 maj 2012 19:14

Tack så mycket :-)

 
Sandra Sörlöv

Sandra Sörlöv

21 maj 2012 13:20

Jättefina namn :) Lät som ett väldigt trevligt och lyckat dop!

http://www.sandrasorlov.bloggplatsen.se

Lina

21 maj 2012 20:22

Tack så mkt :-) Jo dopet var riktigt lyckat :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards