Alla inlägg den 6 april 2012

Av Lina - 6 april 2012 11:11

Det där med att hålla motivationen uppe är minsann lättare sagt än gjort. Den kommer och går som värsta jojon. Ena veckan är jag supermotiverad att börja träna och att gå ner i vikt, nästa är motivationen som bortblåst.    

Inte för att jag vill skylla något på mina älskade barn, men jag märker att hur bra motivationen är, beror faktiskt på hur "lätta" barnen har varit/är. Dem dagar Milo är riktigt bråkig är motivationen som bortblåst, likadant om jag haft en jobbig natt med Mira. Det är som om dessa dagar går ALL min energi till dem, och då finns det verkligen INGEN energi kvar till att hålla motivationen och lusten till att träna och äta rätt uppe.    Och dem 2-3 sista veckorna har Milo varit RIKTIGT bråkig och trotsig, och Mira har haft ett par jobbiga nätter, vilket innebär att all min energi dem sista veckorna gått åt till att öht orka vara en bra mamma trots trotsig och tålamodsprövande son och trots väldigt störd nattsömn.  



Jag får väl helt enkelt inse att så länge Milo är så här trotsig och bråkig och så länge Mira fortfarande har sina oroliga kvällar och nätter till och från, får det där med att nå sin målvikt ta den tiden det tar. Dvs sluta sätta mål som att "till den och den veckan ska jag ha gått ner si o så mycket". Och helt enkelt passa på att träna och äta rätt dem dagar och veckor motivationen faktiskt är på topp, och göra mitt bästa men inte sätta så mycket press på mig själv, dem dagar och veckor motivationen är som bortblåst.

Jag hoppas att motivationen till träning ska vara på topp lite oftare så fort jag kommit igång med zumban igen, vilket jag kommer göra from den 16 april (måndag nästa vecka är det ingen zumba i Ekeby pga röd dag). Vet ju att när jag väl kommit igång med zumban tycker jag att det är jätteroligt, så då ska det väl förhoppningsvis också vara lättare att hålla motivationen till träning uppe.

Skapa flashcards