Alla inlägg den 4 april 2012

Av Lina - 4 april 2012 11:18

Hade en jobbig natt med Mira i natt igen. Men i natt berodde det på magont. Jag tyckte SÅ synd om min lillplutta igår. Hela kvällen och en bit in på natten hade hon RIKTIGT ont i magen. Så ont som hon hade igår, har hon aldrig haft. Jag var tom. på väg att ringa sjukvårdsupplysningen, var riktigt orolig efter ett tag.   Men Fredrik lugnade mig med att säga att små bebisar HAR så ont i magen ibland, det är inget konstigt med det, och att jag kunde ge henne en Panodil sup.



Hon började bli orolig och gnällig redan vid 19:00/19:30 tiden, men då var det ändå inte SÅ farligt. Hon var gnällig och missnöjd, men inte mycket mer än hon brukar vara vissa kvällar typ. Men sedan runt 21:00 började hon få riktigt ont i magen. Då var det inte längre ett missnöjt gnäll, utan då SKREK hon.   Lyckades lugna henne korta stunder med hjälp av massage och att jag gick runt med henne. Och det var precis som om hon fick ännu mer ont när hon rapade, för att hon lyckades få upp ett par små rapar, och varje gång riktigt ILLSKREK hon.   

Vid 21:40 gick jag upp och ammade henne en sista gång innan läggningsdags. Hon åt i kanske max 10 min, sedan somnade hon vid bröstet. La över henne i hennes säng strax efter 22:00. Där sov hon i kanske  20 min, sedan vaknade hon och illskrek. Så höll hon på (sov en stund för att sedan vakna o illskrika, sov en stund för att sedan vakna o illskrika osv) fram till runt 00:30 då jag till slut gick ner och gav henne en panodil sup och la sedan henne i vagnen o vaggade henne. Då somnade hon rätt fort och sov sedan (i vagnen och jag i tältsängen bredvid) till runt 05:00. Då vaknade hon, tack o lov bara lite gnyendes och inte illskrikandes. Så då fick hon lite mat. Åt klart på runt en kvart, och somnade sedan om igen o sov sedan till 07:40.



Idag mår hon ännu så länge bra, om än trött. Ja trött är en annan också. Märks att det inte blev allt för många timmars sömn i natt. Händer detta fler gånger kommer jag ringa Bvc för att höra vad det kan bero på.



Idag var det fotografering till tidningen på morgonen kl.09:00 Det gick riktigt bra måste jag säga. Vi fick tagit några bilder på hela familjen, några med bara Milo o Mira, och några med bara Mira. Fick faktiskt tom. några med bara Milo också på fotografens eget initiativ.    Han var riktigt duktig på att få Milo att skratta och le på alla fotona. Mira var lite mer svårflirtad, men han lyckades få henne att skratta/le på några också.    Ska bli riktigt spännande att se hur dem blev sen, och vilket dem väljer att skicka till tidningen (HD). Håll utkik på www.hd.se (familj), bilden skulle komma ut dit också. Det skulle ta ca 2-3 veckor trodde han.



För att "prata" lite om mig också, så ringde läkaren från Råå's vårdcentral igår för att prata om röntgenbilderna jag var inne och tog för lite mer än en vecka sedan. Det syntes inget på dem, så där var ingen flisa som satt kvar. Där emot syntes det visst på dem att jag har hälsporre.. Jag har misstänkt att jag har det, i rätt många år nu, men jag har inte fått det konstanterat tidigare. Men nu vet jag. *ler*

När jag ändå pratade med en läkare, passade jag på att fråga henne om magträning efter snittet. Har ju hört så olika saker från olika personer, så man har ju inte vetat vad man skulle tro och vem man skulle lita på. Min Bvc sköterska sa till mig att jag bör vänta med magträning till ett halvår efter snittet. En annan väninna som gjort snitt hade hört samma sak. Men sedan var där några vänner som tyckte det lät jättekonstigt att man måste vänta så länge, och att dem hade hört att det räcker att vänta tills snittet är läkt och man inte har ont längre. Så jag frågade henne om detta. Och hon tyckte (också) att det lät jättekonstigt att hon sagt åt mig att vänta så länge, hon tyckte tom. att det var för länge att vänta i ett halvår, att det tvärtom är bra att komma igång med magträning så fort som möjligt efter att snittet läkt. Ska undvika allt för tunga lyft och för mycket hopp, det första halvåret sa hon, men annars all annan sorts magträning är endast bra. Så det är mao fritt fram att börja träna zumba igen nu. Wohoo!!    Har haft tre skivor med zumba, men vet i kattsigen vart dem tagit vägen.   Men sådan tur är påminde Fredrik mig om att jag har ett zumba spel till vårt Xbox, och en väninna tipsade om att dem har ett zumba pass två gånger i veckan i Ekeby inte så långt härifrån.   Det i Ekeby är 1h på måndagar och 1,5h på torsdagar. Nu så länge jag ammar Mira kommer jag, troligtvis, bara gå på 1 timmes passet, men så fort jag slutat amma henne kommer jag försöka att gå både på måndagar och torsdagar. Och så ska jag försöka komma igång med det här hemma också. Nu jäklar SKA jag komma i form!!   

Ovido - Quiz & Flashcards