Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

Barndans, Bvc besök och Vc-besök

Av Lina - 14 mars 2012 13:01

Igår fick Milo prova på lite barndans för första gången. Åldersgränsen var egentligen från 4 år fick vi reda på när vi kom dit, men då dem behöver alla barn dem kan få då där är rätt få barn, så fick han vara med och prova ändå. Det är på Rönnehäll, bygdegården bara en liten bit härifrån, och dem 3 första gångerna är gratis. Blev tipsad om det av en väninna vars dotter går på det och tycker att det är jätteroligt.


Man kom underfund med rätt fort varför åldersgränsen är 4 år, och hur mycket barnen faktiskt utvecklas på ett år. Milo var den enda som var 3 år, dem andra var 4-5 år gamla. Dem andra var med och dansade och förstod att det inte bara var "lekdans" utan att det var lite allvar också. Men Milo trodde att det bara var en massa lek och bus som gällde. Men visst, nu hade dem andra barnen gått på det rätt länge redan, och som sagt så ÄR det skillnad på en 4-5 åring och en 3 åring.

Men dem tio sista minutrarna började han så smått fatta att det inte bara var bus och lek och var med rätt bra. *ler* Så vi ska ge det dem 2 sista gratis "lektionerna" också, men fungerar det då inte utan att han fortsätter att mest bara springa omkring och busa, får vi ju hoppa av och vänta ett år till.


***


Idag har jag och Mira varit iväg hela förmiddagen. Lämnade Milo på dagis 08:30, sedan körde vi till Råå direkt. Skulle till Bvc på 8 veckors kontrollen. Vid 8 veckors kontrollen är det en läkare med och tittar på dem. Tittade på hur stark hon är i nacke, känner på höfter och mage, lyser och tittar i ögonen och lyssnar på hjärta och lungor.

Allt såg jättebra ut, och när hon låg på magen för att dem skulle se hur stark hon är i nacken, tog hon genast upp benen och armarna som i ett försök att börja krypa. Så då sa både läkaren och bvc-sköterskan att "ja kryptekniken har hon ju redan iaf".. hihi    Bråttom fram i livet, vår lilla donna *ler*

Hon väger nu 5610g, är 58 lång och har ett huvudomfång på 39 cm. Vilket innebär att hon har gått upp hela 290g på 2 veckor, växt 1 cm på längden och ½ cm på huvudomfånget. Nästa besök är inte förens hon är 3 månader gammal, den 17 april, och då är det vaccination som gäller. Som vanligt när det är läkarbesök på bvc så gick besöket rätt fort, men var ändå inte därifrån förens runt 09:50 (var där 09:25) för att jag bad bvc sköterskan att titta på och klippa av den lilla trådbiten som fortfarande inte trillat av på mitt snitt. Dock så var det bara att dra av den, så förmodligen hade den trillat av av sig själv om några dagar.


Efter Bvc besöket gick jag en runda med Mira i barnvagnen i Råå. Jag skulle nämligen till vårdcentralen (Vc) 11:30. Hittade en mysig cafeteria så jag tog en ost och skinkmacka och en kopp kaffe, och en kladdkaka med grädde som efterrätt där o mös för mig själv en stund.


Jag skulle till Vc för att jag trampade på en liten metallflisa för ett par-tre månader sedan, och har haft ont i foten sedan dess. Han kunde inte känna något, men det gjorde lite ont när han tryckte runt om och på där flisan suttit. Så jag fick en lapp om drop-in på röntgen på lasarettet. Så ska dit nästa vecka när mamma är här tänkte jag, för att få röntgat foten för att se om det fortfarande sitter något i foten.


Kom hem för runt en timme sedan, och har på den tiden myst med snuttan och slängt i en runda tvätt i maskinen. Det är underbart väder ute idag så tänkte passa på och hänga ut tvätten i trädgården för första gången i år, och när jag hämtat Milo från dagis (kl.15:00. Detta är för övrigt sista veckan han går på dagis på mina arbetstider. From. nästa vecka är han ett "15 timmars barn") får det minsann bli lite utevistelse i trädgården. Får passa på nu när det är så fint väder   


Imorgon tänkte jag mest bara ta det lugnt och mysa med sessan när prinsen är på dagis, sedan direkt efter att jag hämtat han på dagis ska vi på fika- och lekträff hos hans favoritkusin.   


På fredag ska jag och Mira ta tåget ner till Malmö för att träffa några mammor o deras barn på lite fika och "sladder". Så då ska Fredriks mamma hämta Milo på dagis (har en kort dag på fredag, ska bara vara på dagis till 12:00) och sedan passa han ett par-tre timmar. Vet en som kommer tycka om detta en hel massa!   


Denna veckan kommer gå fort känns det som. *ler smått* I helgen får det bli en massa mys med Fredrik, för att sedan åker han till Frankrike med jobb på måndag, och kommer inte hem igen förens på torsd kväll.   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards