Alla inlägg under februari 2012

Av Lina - 3 februari 2012 14:07

Ja snart är det måndag igen känns det som... Vi har fullt upp hela helgen, så helgen kommer förmodligen vara över innan den ens har börjat känns det som *ler smått*   
Idag har vi varit i Landskrona hela förmiddagen och kom hem vid 13:00. Först var vi hos frisören kl.09:45; jag och Milo blev av med lite hår på huvudet. Skönt att vara nyklippt!    Sedan direkt efter att vi klippt oss gick vi till en guldsmedsaffär för att beställa min födelsedagspresent från Fredrik. Önskade mig/får ett jättefint halsband som Fredriks, Milos och Miras namn ska graveras in i. Efter det gick vi till en skoaffär för att jag behövde nya skosnören till mina vinterskor. På vägen hem körde vi sedan till McDonalds där vi åt lunch.

Har fått "prova på" att amma offentligt två gånger idag. *ler* Först hos frisören och sedan på McDonalds. Märks att jag är mycket lugnare och mer avslappnad denna gången, funderade inte så mycket på att där var folk runt omkring när jag ammade. När jag ammade Milo kändes det inte helt bekvämt att amma offentligt. Men det var väl inte så konstigt egentligen. Med första barnet känns det nog alltid lite obekvämt att amma offentligt, åtminstone dem första gångerna. Och, sedan fungerade ju amningen aldrig riktigt som den skulle med Milo, det kunde ibland ta ett par minuter innan han hittade och sög tag i bröstet. Så därför var det aldrig/sällan direkt smidigt att sitta och amma han offentligt.
Nu är det andra barnet så jag är lite mer van denna gången, och med Mira fungerar ju amningen helt problemfritt, jag hinner oftast inte mer än precis ta fram bröstet så har hon sugit fast.. haha     Så därför är det inga konstigheter öht med att sitta och amma henne, oavsett vart jag sitter. Skönt!   

Anyway.. På vägen hem körde vi sedan inom till ett par kompisar för att jag skulle hämta sakerna jag beställt från Tupperware hos henne. Fick även två presenter till Mira, en jättesöt body och mössa, och två lila-rosa fina och söta leksaksbilar.   
Om en timmes tid ska vi gå ner till Fredriks föräldrar på lite eftermiddagsfika, och ikväll ska vi äta nachos och se på något bra på tv.

Imorgon får vi inte mindre än två fikabesök. Först på förmiddagen kommer min väninna Malin och hennes Ebba på besök, och på eftermiddagen kommer min andra väninna Jeanette och hennes Isabelle och Simon på besök. Sedan på kvällen kl.18:00 ska vi till Fredriks bror för att fira hans födelsedag. Så prata om att morgondagen kommer springa iväg!   Sedan på söndag ska vi på dop kl.12:00, så då får vi väl köra hemifrån runt 11:30, och lär inte vara hemma igen förens tidigast k.15:00, så där går hela den dagen, och rätt vad det är så är helgen slut!
Det är ju en trevlig och rolig helg, så jag klagar absolut inte på det viset. *ler*

Ja jag hade en trevlig dag igår också. Fredrik lämnade Milo på dagis 08:30, så jag fick lite sovmorgon och behövde inte stiga upp kl.07:00 igår. Sedan hämtade jag och Mira min mamma vid tåget kl.10:10, och körde då in till Landskrona direkt där vi "sprang" omkring i lite affärer. Jag fick köpt en "mina första år" bok till Mira, och en fin kofta till henne, och mamma köpte en klänning och en body till henne. Efter att vi gått omkring lite i affärerna avslutade vi "Landskrona turen" med att äta lunch på Maddes innan vi körde hem. Väl hemma mös mamma med Mira och jag passade på att vattna blommorna och småpyssla en liten stund i lugn och ro. Vid 13:40 hämtade Fredrik Milo så han hant träffa min mamma en stund innan hon skulle med tåget strax innan 15:00, och Milo skulle till tandläkaren kl.15:00 Fredrik åkte dit med honom så vi inte behövde åka dit med Mira. Tandläkarbesöket gick bra. Han hade 20 fina och friska tänder.   
Igår blev det även bestämt att vi ska åka till Sälen med våra vänner Jeanette o Andreas nästa år. Åker och är iväg hela v.4 Ska bli himla spännande och roligt, jag har aldrig stått på ett par skidor i hela mitt liv. *ler* Se hur många ben man har hela efter den veckan.. *flinar*   

Av Lina - 1 februari 2012 09:47

Igår var jag på första Bvc besöket med Mira. Man brukar få ett hembesök när dem är runt 5 dagar gammal, men min "bvc tant" var fullt upptagen hela den veckan, så hon frågade när vi pratade på telefon om besöket, om Mira verkar må bra, sover, äter och sköter magen som hon ska, och där inte var något jag var orolig över. Och, eftersom att hon mådde bra, sov, åt och skötte magen som hon skulle var jag inte speciellt orolig, så därför tyckte jag det var ok att vänta med första besöket tills igår när hon var 14 dagar gammal. Hade jag varit orolig för något och om hon tex. inte skötte magen som hon skulle, hade hon försökt ordna så att jag/vi fick hembesök redan då för runt en vecka sedan. Men det var där ju inte. *ler*
Och eftersom att Milo var på dagis så jag bara hade henne att se efter tyckte jag det var ok om jag kom dit ist för att hon kom hit. Skönt att komma ut lite också ju.   


Dagen började i alla fall med att jag som vanligt lämnade Milo på dagis vid 08:30. Hans kusin hade redan kommit, och så fort han fick syn på honom var det nästan så att han skjutsade iväg mig. haha    Inte så ofta det händer.    (varken att Erik kommit dit innan oss eller att Milo skjutsar iväg mig   ) Tycker att det är så skönt att han trivs så bra på dagis och att han och hans kusin står varandra så nära.   

Väl hemma igen åt jag min andra frukost (brukar äta en mindre frukost som sällskap tillsammans med Milo, och sedan en lite bättre frukost med morgonkaffet när jag kommit hem igen) och såg på tv medan Mira sov bredvid mig. Igår hade hon en riktig sovar dag, i princip enda gången hon var vaken mer än bara för att äta igår, var när vi var på bvc. Annars sov hon hela dagen. Var vaken knappt 40 min på kvällen också iofs. Annars har hon fått allt fler och längre vakenstunder nu, det är bara vissa dagar hon har riktiga sovardagar då hon i princip inte gör annat än att sover, äter o skiter. *ler*   
Känns som att jag kom av ämnet lite där..   

I alla fall.. Gjorde väl egentligen inget alls på hela förmiddagen, var rätt trött. Förkyld och en liten donna som vaknar var annan timme hela natten och äter i lite mer än en timme vid åtminstone ett av tillfällena.. Önskar att jag kunnat amma i sängen, men fick aldrig till det när jag ammade Milo, och heller inte denna gången.   


Klockan 13:00 var det i alla fall dags för bvc besöket. Och som den perfekta lilla bebis hon är fick hon mycket beröm av henne.       Hon tyckte att hon hade väldigt fin hy i ansiktet, följde bra med blicken redan, är tålig (precis som Milo var i den åldern   ), och bra reflexer. Och växer på som hon ska gör hon också. Väger nu hela 4815 g, vilket innebär att hon gått upp ca 600 g på 2v. 54 cm lång, vilket innebär att hon vuxit 1 cm på 2 v, och hennes huvudomfång hade också ökat 1 cm på 2 v, till 37 cm. Mammas stora lilla flicka.      

Hon hade en "utväxt", kommer inte ihåg vad hon sa att det hette/vad det var, under ena armen som var inflammerad, så jag fick med mig lite alsolsprit hem som jag ska lägga där med en kompress varje gång jag byter blöja på henne, och sedan skulle vi komma in igen på fred em så hon får kollat på den igen, om den inte försvunnit av sig själv. Hon trodde inte att det var något att oroa sig över egentligen, men eftersom att den var inflammerad ville hon ha lite koll på den, och det är ju bra, att hon ville det.    Har den försvunnit av sig själv tills på fred behövde vi inte komma dit. Ska annars dit på nästa bvc besök på onsd den 8 febr.


När jag ändå var där frågade jag henne om hon ville titta på och ev. lägga om mitt snitt, så när vi var klara med Mira, gick vi in i ett annat rum där hon tittade på mitt snitt. Det ser jättebra ut, men hon tyckte ändå att det var bra om jag hade tejp över en vecka till. Så hon tvättade det ordentligt och la sedan om det igen. Där var tydligen en liten bit tråd som stack upp sa hon, men det ska försvinna av sig själv, men gör det inte det och det irriterar mig sedan när jag tar av tejpen, så var det bara att komma dit, så skulle hon klippa bort det.

Jag frågade även om "hänggäddet" som jag kallar det, som jag har på magen, om det skulle försvinna av sig själv. Hon sa att det ska det göra, men det kan ta ett par år. Och hon trodde att om det inte försvunnit av sig själv om ett par år, så kan man söka vårdbidrag och få en betald bukoperation för att få bort "hänget". Det ska jag definitivt göra! Med kläder på syns det ju inte, men man känner inte sig allt för sexig utan kläder.. *ler smått* Så även om jag inte kan få vårdbidrag för det, så kommer jag så fort vi har råd till det, kosta på mig en sådan operation faktiskt. Forsätter jag gå ner i vikt (bara 1 kg kvar till inskrivningsvikten redan) vill man ju bli av med "hänggäddet" OCKSÅ.


Nej nu ska jag försöka få lillan att somna så jag kan äta lunch i lugn o ro, hon har varit vaken hela förmiddagen.

Ovido - Quiz & Flashcards