Alla inlägg den 23 februari 2012

Av Lina - 23 februari 2012 10:02

 


Igår var jag på jobb för att hälsa på och visa upp Mira. Alla tyckte så klart att hon var alldeles bedårande.    Men hur skulle man inte tycka det?  hihi       Dem flesta blev nog lite småsugna på en liten bebis. *ler*    Mina underbara kollegor hade lagt ihop pengar och köpt ett jättesött halsband med ett hjärta, till Mira. TACK igen!   


Jag kan säga att besöket på jobb gav väldigt blandande känslor. Kände när jag var där hur mycket jag saknar mina kollegor och gemenskapen på jobb, och saknar även själva jobbet. Dock saknar jag inte själva jobbet lika mycket som jag saknar mina kollegor och gemenskapen. Men det är nog rätt normalt att känna så skulle jag tro? Kände när jag var där att jag ser fram emot att få återkomma till jobbet efter mammaledigheten, samtidigt som jag kände att det ska bli himla skönt att gå hemma i ett år och slippa tänka på jobb. *ler*

När jag var där fick jag en lapp där jag fick fylla i om jag på det nya schemat som tydligen ska börja gälla i april, vill jobba mest dagturer, kväll eller blandat. Blandat vore det bästa, men så kände jag att fyller jag i "blandat" vet jag ju inte hur mycket kvällar och dagturer jag får, får kanske hälften kvällsturer hälften dagsturer. Alltså typ 10 dagsturer och 10 kvällsturer på 4 v (tex). Och det känner jag är lite för mycket kvällsturer. Jag tycker det är precis lagom att ha 4-5 kvällsturer på 4 v. Så därför fyllde jag i att jag vill jobba mest dag. Känns som att chansen att det ska bli så som jag vill ha det, dvs max 5 kvällar på 4 v och resten dag, är större om jag fyller i att jag vill jobba mest dag. Jag tycker att det är skönt att jobba kväll en eller två dagar i veckan, för sovmorgonens skull och att det (oftast) är lite lugnare på jobb på kvällarna. Men helst inte mer än så. Även om det är skönt att ha sovmorgon och det är lugnare på jobbet på kvällarna, så vill jag ju ändå hellre vara hemma på kvällarna än på jobb. Det är roligare o bättre för Milos skull också, då där är flest barn på dagis på förmiddagarna än på eftermiddagarna. Så han får ju mest ut av dagis att vara där på förmiddagarna än eftermiddagarna. Ska bli spännande att se vad jag får för schema sedan när jag kommer tillbaka. *ler* Bara jag inte får för många kvällar och för många pass på raken är jag nöjd.



Annars går allt bra här hemma, även om Mira är väldigt gnällig och missnöjd när hon är vaken. Tänkte börja att sluta dricka kaffe, eller åtminstone dra ner på det rejält igår, men det gick så där.. *ler smått* Det är minsann inte lätt att sluta dricka kaffe när man är så beroende av det som jag faktiskt är.    Men, jag lyckades dock hålla det till 3 koppar, så jag är väl rätt stolt över mig själv ändå. *ler* Idag hade jag tänkt försöka att inte dricka något kaffe alls, då Mira var väldigt orolig och verkade ha väldigt ont i magen, igårkväll och när vi skulle lägga henne för natten. Men när klockan var 09:30 gick det inte längre. Huvudvärken började bli rätt jobbig då. Så jag tog en liten kopp kaffe, och vips så var huvudvärken borta.. Prata om att man är beroende!    Men, idag SKA jag INTE dricka mer kaffe nu resten av dagen. EN liten kopp om dagen borde väl inte vara så farligt för hennes mage, om det nu ens är kaffet som gör att hon har så ont i magen? Ska iaf prova att from. idag-sönd inte dricka mer än EN liten kopp kaffe om dagen. Har det inte blivet bättre tills på måndag, så kan jag nog utesluta att det är kaffet som ställer till det för hennes stackars mage. Och då får jag väl börja utesluta mjölkprodukter från min kost ist, och se om det är det som ställer till det för henne. Ser dock INTE fram emot detta, då det ju finns laktos i dem flesta produkter, så det kommer nog inte bli så lätt. Men är det det som ställer till det för hennes mage är det ju självklart värt det. Hoppas dock att det bara är som att hennes mage inte riktigt kommit igång som den ska ännu och snart blir bättre, så att jag slipper hålla på och utesluta en massa saker. Jag vill ju kunna endast njuta av henne och amningen utan att behöva utesluta en massa saker ur min egen kost.
Hon fes väldigt mycket igårkväll när vi skulle lägga oss, och hon har fiset väldigt mycket idag också, så förhoppningsvis är det så enkelt som att hon har mycket problem med gaser i magen, och att om jag bara minskar ner på allt som ger gaser, så blir det bättre. Och att hon faktiskt får ut gaserna så bra nu, betyder förhoppningsvis att det börjar gå och rätt håll. Håll tummarna!


På tal om något helt annat men ändå inte. Mira är nu 5 veckor gammal (5 v och 2 dgr   ), och jag tycker fortfarande att det känns jättekonstigt att vi har en liten FLICKA i huset, att det känns jättekonstigt att säga att man har en liten flicka, och att kunna köpa flickkläder. Det känns självklart helt underbart och jag är superglad över att vi fick en liten flicka precis som jag önskade mig. Men i 3 år har jag ju varit van vid att (bara) ha en POJKE, att säga att jag har en pojke, att köpa pojkkläder, att vara en pojkmamma. Så att helt plötsligt säga att jag har en flicka också.. Känns jättekonstigt! Och framför allt ovant. *ler* Men som sagt, alldeles underbart! Tänk, jag är både en pojkmamma och en flickmamma, precis som jag alltid önskat mig. Har alltid önskat mig en av varje. Ja, det gör väl dem flesta antar jag? Även om man självklart vore lika glad o lycklig över alla sina söner om man bara kunde få pojkar (eller tvärtom flickor), så har nog dem flesta en önskan om att få båda könen. Och att JAG då blivet en av dem lyckliga som faktiskt fått uppleva att vara mamma åt både en flicka och en pojke.. Ja, jag känner mig väldigt lyckligt lottad helt enkelt.   

Skapa flashcards