Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Lina - 18 februari 2012 10:02

I torsdags tyckte jag att Mira inte riktigt var sig själv. Tyckte att hon åt ovanligt lite hela fm, sedan sov hon mellan runt 11:30-15:30. Och det var inget konstigt, så länge brukar hon kunna sova åt gången. Men sedan allt hon åt på hela eftermiddagen kräkte hon upp, behöll ingenting. (tyckte jag, iaf) Och jag tyckte att hon var lite småblek. Hon var inte riktigt sig själv helt enkelt. Velade fram och tillbaka huruvida jag skulle ringa in o få kollat upp det eller inte, skulle ju till bvc dagen efter kl.09:00 Men till slut insåg jag att för att jag skulle kunna slappna av och sluta tänka på det, så var jag tvungen att ringa sjukvårdsupplysningen, om inte annat så för att kunna stilla min oro. Som mamma spelar man ju lätt upp alla möjliga hemska scenarion för sig själv, om vad som skulle kunna hända om man inte kollar upp det. *ler smått*   

Sagt och gjort. Ringde och förklarade hur hon varit under dagen och hur mkt hon kräkt och att jag inte tyckte att hon var riktigt sig själv. Dem trodde inte att det var RS-viruset iaf, men iom att hon är så liten tyckte dem att jag skulle åka in till barnakuten och få kolla upp henne, dem tyckte inte att jag skulle vänta enda tills jag skulle till bvc dagen efter. Och när sjukvårdsupplysningen säger att dem inte tycker att man bör vänta till dagen efter med att få kollat upp henne blir man ju inte mindre orolig precis. *ler smått*    Fredrik ringde sina föräldrar och dem sa att dem gärna kunde ta hand om Milo medan vi åkte in. Han skulle egentligen gå o lägga sig (klockan var runt 19:30) för att han skulle upp till dagis dagen efter. Men det var en så kort dag på fredagen så det kändes inte så farligt. Skulle han vara där hela dagen hade jag nog åkt in ensam med Mira. Men det känns alltid tryggare att ha Fredrik med också, så det passade bra att Milo bara skulle ha en kort dag på dagis, så det var inte hela världen om han kanske var lite trött på dagis dagen efter. (skulle bara vara där mellan 08:30-12:00)

Väl på akuten fick vi komma in direkt, fördelen med att hon är så liten när man ska till akuten; spädbarn får alltid förtur.    Dem kollade iaf alla hennes värden och vikt, och tog tempen, och allt såg bra ut. Sedan fick vi sitta in i ett annat rum där jag fick prova på att amma henne för att se hur länge hon ville amma (efter att hon kräkt sista gången hade jag bara fått henne att amma i två min åt gången vid tre tillfällen, sedan var hon inte intresserad längre, och detta är inte likt henne) och för att se så att hon behöll det hon åt. Och då fick jag henne att äta i totalt nästan en kvart, vilket är helt ok. Hon brukar äta i allt från 15 min till 45 min på dagarna. Och hon fick behålla det hon åt. Inga fel på henne helt enkelt.
Det är något magiskt med att åka till läkaren har jag märkt. Man kan må hur dåligt som helst hela dagen, men sedan så fort man kommer in till läkaren är man plötsligt frisk som en nötkärna igen.. Märkligt det där. *ler*   

Hur som helst var det skönt ändå, att få kollat upp henne. "Better be safe than sorry", sas.


Vi fick iaf åka hem igen efter att jag ammat henne eftersom att alla värden ju såg bra ut och hon kunnat äta normalt sas igen och fått behålla det hon ätigt. Hon hade väl ingen direkt förklaring på varför hon varit som hon varit sas, mer än att bebisar kräker väldigt mycket vissa dagar. Hon har fortsatt varit väldigt kräkig även efter detta, men inte fullt lika mycket, och hon har känts lite mer som sig själv igen sas.   


Igår var det iaf dags för bvc besöket. Fredrik hade lite sovmorgon för att han skulle besiktiga bilen inne i Landskrona kl.09:00 (gick inte så bra...), så han hjälpte mig med barnen på morgonen, vilket innebar att jag kunde sova till 07:30 ist för 07:00 och ändå hinna lämna Milo i tid på dagis (nästan iaf, blev runt 6 min sen).
Milo somnade på soffan när han var hos Fredriks föräldrar på torsdags kvällen, och somnade om rätt fort när han kom hem, så han var inte så farligt trött på fredagen/igår.

Bvc besöket gick bra. Mira hade ökat bra i vikt denna veckan; gått upp 170 g och väger nu 5080g, och hon hade växt hela 2 cm på en vecka (inte så konstigt att jag tyckte att hon såg ut att vara så lång plötsligt *ler*), och är nu hela 57 cm lång. Inte konstigt att dem flesta bodys i strl. 56 inte passar längre. *ler*      Skönt att veta att hon gått upp så bra i vikt denna veckan, det innebär ju att hon får i sig tillräckligt mkt mjölk trots allt, och att jag inte behöver fundera på att tillsätta ersättning ännu iaf.    Att hon är så gnällig o missnöjd mellan amningarna dem flesta dagarna trodde hon berodde på alla intryck och på magknip. Så nu är magdroppar inhandlade, och hoppas att dessa ska hjälpa.


Klockan är strax efter 12:00 och Mira sover (och Milo är hos Fredriks föräldrar), så får väl passa på och äta lite lunch nu.   



Skapa flashcards