Alla inlägg den 1 februari 2012

Av Lina - 1 februari 2012 09:47

Igår var jag på första Bvc besöket med Mira. Man brukar få ett hembesök när dem är runt 5 dagar gammal, men min "bvc tant" var fullt upptagen hela den veckan, så hon frågade när vi pratade på telefon om besöket, om Mira verkar må bra, sover, äter och sköter magen som hon ska, och där inte var något jag var orolig över. Och, eftersom att hon mådde bra, sov, åt och skötte magen som hon skulle var jag inte speciellt orolig, så därför tyckte jag det var ok att vänta med första besöket tills igår när hon var 14 dagar gammal. Hade jag varit orolig för något och om hon tex. inte skötte magen som hon skulle, hade hon försökt ordna så att jag/vi fick hembesök redan då för runt en vecka sedan. Men det var där ju inte. *ler*
Och eftersom att Milo var på dagis så jag bara hade henne att se efter tyckte jag det var ok om jag kom dit ist för att hon kom hit. Skönt att komma ut lite också ju.   


Dagen började i alla fall med att jag som vanligt lämnade Milo på dagis vid 08:30. Hans kusin hade redan kommit, och så fort han fick syn på honom var det nästan så att han skjutsade iväg mig. haha    Inte så ofta det händer.    (varken att Erik kommit dit innan oss eller att Milo skjutsar iväg mig   ) Tycker att det är så skönt att han trivs så bra på dagis och att han och hans kusin står varandra så nära.   

Väl hemma igen åt jag min andra frukost (brukar äta en mindre frukost som sällskap tillsammans med Milo, och sedan en lite bättre frukost med morgonkaffet när jag kommit hem igen) och såg på tv medan Mira sov bredvid mig. Igår hade hon en riktig sovar dag, i princip enda gången hon var vaken mer än bara för att äta igår, var när vi var på bvc. Annars sov hon hela dagen. Var vaken knappt 40 min på kvällen också iofs. Annars har hon fått allt fler och längre vakenstunder nu, det är bara vissa dagar hon har riktiga sovardagar då hon i princip inte gör annat än att sover, äter o skiter. *ler*   
Känns som att jag kom av ämnet lite där..   

I alla fall.. Gjorde väl egentligen inget alls på hela förmiddagen, var rätt trött. Förkyld och en liten donna som vaknar var annan timme hela natten och äter i lite mer än en timme vid åtminstone ett av tillfällena.. Önskar att jag kunnat amma i sängen, men fick aldrig till det när jag ammade Milo, och heller inte denna gången.   


Klockan 13:00 var det i alla fall dags för bvc besöket. Och som den perfekta lilla bebis hon är fick hon mycket beröm av henne.       Hon tyckte att hon hade väldigt fin hy i ansiktet, följde bra med blicken redan, är tålig (precis som Milo var i den åldern   ), och bra reflexer. Och växer på som hon ska gör hon också. Väger nu hela 4815 g, vilket innebär att hon gått upp ca 600 g på 2v. 54 cm lång, vilket innebär att hon vuxit 1 cm på 2 v, och hennes huvudomfång hade också ökat 1 cm på 2 v, till 37 cm. Mammas stora lilla flicka.      

Hon hade en "utväxt", kommer inte ihåg vad hon sa att det hette/vad det var, under ena armen som var inflammerad, så jag fick med mig lite alsolsprit hem som jag ska lägga där med en kompress varje gång jag byter blöja på henne, och sedan skulle vi komma in igen på fred em så hon får kollat på den igen, om den inte försvunnit av sig själv. Hon trodde inte att det var något att oroa sig över egentligen, men eftersom att den var inflammerad ville hon ha lite koll på den, och det är ju bra, att hon ville det.    Har den försvunnit av sig själv tills på fred behövde vi inte komma dit. Ska annars dit på nästa bvc besök på onsd den 8 febr.


När jag ändå var där frågade jag henne om hon ville titta på och ev. lägga om mitt snitt, så när vi var klara med Mira, gick vi in i ett annat rum där hon tittade på mitt snitt. Det ser jättebra ut, men hon tyckte ändå att det var bra om jag hade tejp över en vecka till. Så hon tvättade det ordentligt och la sedan om det igen. Där var tydligen en liten bit tråd som stack upp sa hon, men det ska försvinna av sig själv, men gör det inte det och det irriterar mig sedan när jag tar av tejpen, så var det bara att komma dit, så skulle hon klippa bort det.

Jag frågade även om "hänggäddet" som jag kallar det, som jag har på magen, om det skulle försvinna av sig själv. Hon sa att det ska det göra, men det kan ta ett par år. Och hon trodde att om det inte försvunnit av sig själv om ett par år, så kan man söka vårdbidrag och få en betald bukoperation för att få bort "hänget". Det ska jag definitivt göra! Med kläder på syns det ju inte, men man känner inte sig allt för sexig utan kläder.. *ler smått* Så även om jag inte kan få vårdbidrag för det, så kommer jag så fort vi har råd till det, kosta på mig en sådan operation faktiskt. Forsätter jag gå ner i vikt (bara 1 kg kvar till inskrivningsvikten redan) vill man ju bli av med "hänggäddet" OCKSÅ.


Nej nu ska jag försöka få lillan att somna så jag kan äta lunch i lugn o ro, hon har varit vaken hela förmiddagen.

Ovido - Quiz & Flashcards