Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Lina - 31 januari 2012 09:36

Idag är det dags för första Bvc besöket och jag tänkte höra med henne om att ev. börja tillsätta ersättning på nätterna då hon inte tycks bli riktigt nöjd. Samtidigt är jag så otroligt kluven. Jag vill ju absolut inte riskera att förstöra amningen när den ju faktiskt FUNGERAR! Något den tyvärr aldrig gjorde med Milo.

På dagarna är det inga problem. Hon ammar bra från ett eller båda brösten, och är sedan lugn och nöjd direkt efter att hon ammat klart. Men vid sista kvällsamningen innan vi lägger henne för natten, och på nätterna äter hon bra från båda brösten, men blir ändå inte riktigt nöjd, utan vill ha mat igen efter bara 5-10 min och kan då ligga vid bröstet nästan lika länge till. Efter sista kvällsamningen sover hon i ganska precis 3h innan hon vaknar och vill äta, men sedan resten av natten vaknar hon var annan timme. Egentligen, så när jag tänker efter så är det väl bara sista kvällsamningen och första natta amningen, som hon inte tycks bli nöjd/vill äta mer efter bara 5-10 min. Andra och tredje natta amningen brukar hon bli nöjd efter att ha ätigt från båda brösten. Eller, åtminstone så hjälper/räcker det att ge henne nappen efter det. Men efter sista kvällsamningen och första natta amningen hjälper det inte att ge henne nappen, utan det är endast bröstet som hjälper.

Är som sagt super kluven. Att hon vaknar var annan timme kan jag stå ut med även om det så klart är jobbigt då man inte är speciellt pigg och glad om nätterna när man bara vill få sova, så länge hon somnar om direkt efter att hon ätigt bra från båda brösten (och fått ny blöja när det behövs). Men detta att hon inte blir nöjd trots att hon ätigt bra från båda brösten gör att jag funderar på om hon kanske behöver lite ersättning också.
Eller nöjd blir hon ju. Men inte förens hon fått äta en ganska bra stund från ett eller båda brösten, 5-10 min efter att hon precis ätigt bra från båda...

Funderar på om man kanske kan ge henne lite ersättning efter första natt amningen, så att hon vid första nattamningen både får bröstmjölk och ersättning? Kanske blir hon både nöjdare och sover bättre/längre då? Typ låta henne äta från båda brösten, sedan byta blöja, och sedan ge henne lite ersättning efter blöjbytet innan jag lägger henne igen? På det sättet blir det ju inte bara flaska sas, och där med kanske det inte "förstör" amningen? Usch, svår fråga detta känner jag! Sedan är det ju så svårt för andra att ge råd också, då alla bebisar är så himla olika.

Gör nog så att jag pratar med min Bvc tant om det idag och hör vad hon har för åsikt om detta, men sedan avvakta i några dagar/en vecka för att se om det kanske blir bättre, och blir det inte det, så börja tillsätta ersättning efter ett av nattamålen först då.

Är ju så otroligt glad över att amningen faktiskt fungerar denna gången, och skulle bli väldigt ledsen om amningen helt plötsligt börjar strula, så därför är det en väldigt svår fråga hur jag ska göra.   

Ovido - Quiz & Flashcards