Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Läkarbesöket

Av Lina - 25 november 2011 14:11

Besöket med läkaren gick bra idag också. Hade lite lättare att förstå han idag..    (han pratar danska)

Han började med att göra ett tillväxt ultraljud (tul) på henne, och hon växer på som hon ska. Väger nu 2,2 kg och ligger på +1%. Jag frågade om man kunde säga nu vad den beräknade födelsevikten kommer ligga på, men det kan man inte sa han. Men han gissade på runt 3,8-3,9 kg. Så om hon kikar ut strax innan eller runt sitt beräknade födelsedatum kommer hon förmodligen väga åtminstone lite mindre än sin bror. *ler*
Vi fick även sett hennes ansikte i 3D idag, men han lyckades inte få till någon bra bild, så det var absolut ingen rättvis bild på henne som han sa. Men kul ändå.   

Sedan kollade han flödet i navelsträngen, och det såg jättebra ut, och avslutade sedan med att kolla flödet där nere på mig. Och det såg också fortfarande bra ut. Ännu inga "medicinska tecken på sjukdom" (havandeskapsförgiftning) som han sa.    Men som han sa så kan det ändras väldigt fort, så han tyckte att vi skulle komma tillbaka på en ny flödeskontroll, och då skulle han även passa på att göra ett vanligt ul på henne, om tre veckor. Ser allt fortfarande bra ut på det ul'et, trodde han inte att det skulle behövas fler flödeskontroller, utan att det då räcker med att bm'an fortsätter hålla koll på mitt blodtryck och så att jag inte ha något spår av protein i urinet.

Efteråt pratade vi lite om förlossningen, och han tyckte att eftersom att allt fortfarande ser bra ut och eftersom att dem denna gången kommer ha mycket bättre koll på mig och vara mer beredda på ev. medicinering (bla mot kramper, då han trodde att jag förmodligen har lätt för att få det), att vi ska köra på med vaginal förlossning. Jag frågade om man kunde få en garanti av något slag att OM något börjar gå fel, att dem i god tid förbereder för kejsarsnitt så att jag kan vara vaken och med hela tiden. Och det var inga problem sa han, det kunde han lova. OM det av medicinska själ inte blir så dåligt så fort att det måste bli urakut snitt som det blev sist. Men han sa att det är VÄLDIGT ovanligt att dem behöver göra urakuta snitt, att dem brukar kunna se tidigt om dem behöver avbryta den vaginala förlossningen och förlösa med snitt ist. Så med tanke på att dem kommer ha mycket bättre koll på mig denna gången, trodde han absolut inte att jag behövde oroa mig. Så jag känner mig MYCKET lugnare nu kan jag säga.    Så som det känns efter detta besöket så har jag nu bestämt mig för att det enda som kommer få mig att vilja begära planerat snitt, är om mitt blodtryck plötsligt börjar bli för högt. Men väntar ändå med att bestämma mig absolut, tills efter jag/vi pratat med bm'an på KLARA gruppen nästa vecka. Detta var ett bra besök. Känner mig lugnare och tryggare och inte lika rädd, nu.      

 
 
jakeline

jakeline

25 november 2011 15:04

Åh vad skönt! :) Hoppas den positiva känslan håller i sig.

http://mewithpeanuts.blogspot.com

Lina

25 november 2011 17:02

Tack, det hoppas jag med :-)

 
Ingen bild

Mamma

25 november 2011 19:07

Härligt att allt var bra och att Lillan
växer så det knakar tydligen*ler*
Känns väl bra att hon förmodligen inte
blir lika stor som Milo?
Måste varit *underbart* att få se henne
igen i 3D..längtar väl ännu mer nu...även
om det inte var en jättetydlig bild.
Tryggt att ni fick ännu ett besök till honom!!!
..och att ni kommer stå i fortsatt kontroll
hos Bm pga protein o blodtryck.
Skönt höra Lina att detta besök ingav dig
mera Trygghet och mindre rädsla= glad mormor.

Lina

25 november 2011 19:41

Ja fast det är under förutsättning att hon kommer strax innan eller runt bf.. Går jag över tiden 1-2 v så lär hon förmodligen bli större än Milo.. hehe :-p

 
Ingen bild

Mamma

25 november 2011 21:45

Det får vi la inte hoppas väl*ler*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards