Alla inlägg den 16 november 2011

Av Lina - 16 november 2011 13:18

Jag hade inte tänkt packa BB väskan förens runt 3-4 veckor innan bf. Men efter igår fick jag en liten tankeställare.. Kanske man borde packa väskan redan trots allt?..

Igårkväll hade jag en molande huvudvärk som kom o gick som i vågor i ett par timmar innan kvällsmaten, och när vi satt och åt kvällsmat fick jag plötsligt flimmer för ögonen. Det satt bara i några sekunder, men dock. Visste inte om jag skulle ringa in till förlossningen eller inte. Trodde ju själv att det var för att jag inte vilat fullt så mycket som jag egentligen borde igår, och jag är väl inte så där jätte duktig på att komma ihåg att dricka ska erkännas. Fredrik tyckte att jag kunde avvakta och gå in och lägga mig på soffan och vila.
Så jag gjorde det, men kunde inte riktigt släppa oron. Den där oron "tänk om..?" ni vet. Så till slut beslutade jag mig för att ringa in till förlossningen och höra med dem. Det var bm'an som jag/vi pratar med på KLARA gruppen som svarade när jag ringde, och hon trodde väl egentligen heller inte att det var någon fara, men sa åt mig att ta två panodil/alvedon och lägga mig ner o vila i ett par timmar, och sedan höra av mig igen. Sagt och gjort. Två timmar efter att jag tagit två alvedon och legat i soffan och vilat i ett par timmar, och bara varit uppe på toaletten en gång hade den dova huvudvärken fortfarande inte släppt. Jag hade inte haft mer flimmer för ögonen, men huvudvärken hade som sagt inte släppt. Ringde och meddelade detta. Hon trodde fortfarande inte att det var någon fara, men hon tyckte ändå att för att både hon och jag skulle kunna sova riktigt gott i natt, och för att hålla koll på mig med tanke på min "historia", att jag skulle komma in och få kollat trycket och urinet (så att där inte var något protein). Sagt och gjort.

Kom väl in runt 21:50. Först kände hon lite på magen, och sedan fick jag ligga med en CTG kurva i en kvart-tjugo min för att se så att allt såg bra ut med lillan. Jag skulle trycka på en knapp varje gång jag kände lillan. Hon tyckte INTE om den där saken som låg och tryckte på magen, så det blev en hel del knapptryckningar kan jag säga.. *skrattar*    Unge med attityd redan tror jag minsann!   
Efter att jag legat där i som sagt en kvart-tjugo minuter kom bm'an in igen och tog mitt blodtryck. Och det var fullt normalt; 130/70. Sedan fick jag kissa i en mugg så hon kunde kolla så att jag inte hade protein i urinet. Och det hade jag inte!    Så allt såg bra ut mao. Men hon var tvungen att prata med en doktor först innan hon släppte hem oss. Så där fick vi sitta och vänta i säkert en kvart-tjugo min innan hon kom tillbaka och meddelade att även läkaren kunde konstantera att allt såg bra ut, så det var bara till att åka hem igen. Skulle försöka vila så mycket jag kan, och om detta händer igen skulle jag höra av mig igen. Kom väl därifrån runt 23:15.

Så det var inga tecken på havandeskapsförgiftning sådan tur är. Men även om det ännu inte finns några tecken på hf. så fick jag ändå mig en tankeställare. Kanske borde jag inte vänta enda tills det bara är 3-4 veckor kvar till bf innan jag packar BB väskan, och kanske borde jag tänka en extra gång på planerat snitt trots allt? Ja, om detta händer fler gånger, kommer jag iaf börja tänka på planerat snitt på allvar iaf.

Ovido - Quiz & Flashcards