Alla inlägg den 10 november 2011

Av Lina - 10 november 2011 13:25

Kom på för en stund sedan att det ju faktiskt är den 10 november idag.. Och jag har ju bf. 10 januari.. Så detta innebär ju att det idag är precis två månader kvar till bf om man räknar från den 10-10:onde. Shit pommfrites! TVÅ MÅNADER?! Vart tog dem andra månaderna vägen?!    Det kan ju tom. vara så att det bara är 1½ månad kvar tills liten kikar ut, det vet man ju aldrig.. Visst, sedan kan det även vara så att det är 2½ månader kvar tills liten kikar ut, men även om så blir fallet så känns det ändå RIKTIGT nära nu!

Att det är så här nära nu ger lite blandade känslor. Men allra mest känns det faktiskt SKÖNT. Som ni vet har denna graviditeten varit rätt påfrestande för mig, så jag har varit trött på att vara gravid rätt länge nu. Det enda jag INTE är trött på, är att känna sparkarna och buffarna. Även om dem ibland kan göra rätt bra ont och tom. kännas lite obehagliga ibland (när hon håller på med något "där nere"), så finns det inget mysigare än att ligga och känna och se magen röra på sig åt alla håll och kanter av alla buffar, sparkar och allt vad hon nu håller på med där inne *ler* Ibland (rätt ofta) är det en stor upphöjning på ena sidan av magen, så hon ligger nog med rumpan uppåt rätt ofta. *ler*
Men i övrigt är jag mest bara trött på att vara gravid. Kan tom. känna mig trött på den stora magen i mellanåt. Eller inte magen i sig egentligen. Tycker det är fint och vackert med en tydlig och fin bebismage, och tycker det är väldigt skönt och roligt att för en gångs skull vara "tjock" på ett fint sätt och av en bra anledning. *ler* Det jag är trött på med magen är att pga att den är så stor (inte större än en normal bebismage i denna veckan, men ändock stor), så känner man sig så otymplig och klumpig. Framför allt när jag ska ta mig ur soffan och sängen. Man kan ju inte påstå att man tar sig ur soffan och sängen speciellt graciöst.. *skrattar* Har +- 9 veckor kvar till bf och magen har inte slutat växa ännu, och jag har känt mig som en strandad val i flera veckor redan. *skrattar o ler smått*   

Sedan längtar jag ju så klart även som en TOK efter att få se vem det är som gömmer sig där inne. Att det är en flicka vet jag ju redan efter att ha sett det på 3 ul, men jag vet ju ändå inte vem hon är. Hur hon ser ut och vad hon är för en liten människa, för en liten personlighet. Kommer hon vara lik sin bror till både sätt och utseende, eller kommer dem att vara som natt och dag?

På tal om hennes bror så är han fortfarande väldigt duktig på att vara utan napp. Frågar inte ens efter den längre, det gjorde han bara ett par-tre gånger den första dagen. Och igårkväll lyckades jag tom. få han att somna utan nappen för första gången. Han frågade inte efter den öht. Har märkt att han har fått en vana i sängen när vi lagt honom. När han sitter i sängen och ska lägga sig ner och sova, vill han alltid ha ett glas vatten. Och då tar han ju ut nappen, lägger den vid sidan om sig, dricker vattnet och tar sedan nappen igen. Igår provade jag att bryta den vanan genom att ge han ett glas vatten precis innan vi gick upp till sängen. På det viset kom han inte på att han behövde vatten när han satt uppe i sängen, och tänkte där med heller inte på nappen. FAST... Han frågade faktiskt efter vatten när han satt uppe i sängen trots att han fått det precis innan vi gick upp till hans säng.. Men han accepterade utan att tänka på nappen, när jag sa till honom att han ju fick vatten precis innan vi gick upp.   
Nu var han väldigt trött när jag la han igår, efter att ha varit uppe med tuppen och sedan varit på dagis hela dagen, och sedan hos sin farmor i lite mer än en timme direkt efter dagis, så det KAN ju vara därför han somnade utan att ens tänka på nappen. Ska bli spännande att se hur det går ikväll.    Vi är inte så hårda med honom när han ska sova ännu, utan ber han om nappen när han ska sova, så får han den. Det är bara på dagen vi är hårda med att han bara får ha nappen när han ska sova. Men frågar han inte efter nappen när han ska sova ikväll i heller, så kommer vi prova och se om han kan somna utan nappen ikväll också. Kortfattat; på dagarna får han inte nappen ens om han frågar efter den, när han ska sova ge vi den bara till honom om han frågar efter den. Och till jul SKA han vara HELT nappfri!

Ovido - Quiz & Flashcards