Alla inlägg den 4 november 2011

Av Lina - 4 november 2011 10:21

Det verkar som att lillan fått nya "rutiner" där inne. Dem två senaste dagarna har hon varit lika aktiv som vanligt hela dagarna och kvällarna, så länge jag inte rör på mig. När jag rör på mig är i princip enda stunden på hela dagen som hon är helt stilla. Tidigare har hon varit lika aktiv även vid 22:00-23:00 när jag ligger i sängen och ska sova, som på dagen. Men dem två sista kvällarna har det varit väldigt lugnt i magen när jag legat i sängen för att sova för natten, dvs då vid 22:00-23:00. Kommer med en liten buff då och då, men inte mer än så. Men om det stämmer att dem sov och vaken "rutinerna" dem har dem sista veckorna i magen är dem sov och vaken "rutinerna" dem sedan (oftast) har när dem kikar ut, så är det HELT ok.   Då får hon väldigt gärna fortsätta ha dessa rutinerna i fortsättningen också. Ok, får gärna ha någon sovstund mitt på dagen också, mer än när jag rör på mig, men är hon bara lugn och sover efter 21:30 känns det helt ok. *skrattar*    Har även märkt dessa två senaste dagarna, att hon vaknar inte till fullt lika mycket när jag vaknar och går på toaletten på nätterna, som innan. Hon vaknar till och kommer med ett par ganska ordentliga sparkar, men sedan är det inte mycket mer än så. Kan inte minnas att jag märkte av några direkta förändringar i Milos sov och vaken rutiner när han låg i magen, vill minnas att han hade i princip samma sov och vaken rutiner hela graviditeten igenom (från det att jag började känna sparkarna så klart   ).   Men visst, sedan glömmer man ju så himla fort, och det var ju trots allt snart 3 år sedan han låg i min mage.

Ja tänk att det snart är TRE ÅR sedan Milo låg i min mage!!    Helt sjukt så fort tiden har gått! Det känns som att det inte var allt för längesen som han låg i min mage, och nu är han snart 3 år gammal och är inne i värsta trotsåldern som testar sina föräldrars tålamod varje dag. *skrattar o ler smått*    Ok, kan nog säga att den allra värsta trotsen är över nu. (för denna gången..) Han trotsar fortfarande i princip varje dag, men inte alls lika mycket som för ett par månader sedan. Munnen den går i ett på honom också, och han pratar rätt tydligt, inte lika mycket som tidigare numera, som man inte förstår. Han har (tack vare vårt "tragglande" med honom antar jag *ler*) även blivet väldigt duktig på att säga "tack" när han får något, och "tack för maten" efter att han ätigt. Något han även börjat med när han vill ha något som han vet att han inte får, är att han säger "snäääälla", och så blinkar han så sött han bara kan med sina ögon. Inte helt lätt att motstå honom då kan jag säga.. *skrattar*       

Idag är Milo ledig från dagis, och Fredrik är ledig från jobb efter att ha haft jour i helgen som var. Milo är med Fredrik nere hos sina föräldrar och åker traktor, och jag passar på att ha lite egentid, vilket numera innebär - soffan! Försöker ta det så lugnt jag kan om dagarna. Känner att jag behöver det, dels för att jag är så trött jämt och dels för att min rörlighet numera är ganska begränsad pga foglossningen. Jag försöker ge mig ut på en kort (och långsam.. *skrattar*) promenad ett par gånger i veckan dock. Känner att jag mår bra både av att få lite luft och att promenera en liten bit iaf, trots att det gör ont och min mage blir stenhård (sammandragningar) rätt fort. Men foglossningen och sammandragningarna gör att det blir en väldigt lååångsam promenad, och som sagt inte så lång. Försöker ändå gå runt 150 m iaf. Men mycket längre än så blir det inte numera. Längtar efter att kunna gå lite längre och raskare promenader igen.

Ikväll blir det god mat; fläskfilé med brunsås och stekta (färska) champinjoner, och stekt potatis till detta. Ett glas rött till detta hade inte gjort ont.. Det är nog en av dem saker jag saknar mest; att kunna dricka ett par glas rött om helgerna. Men, det får allt vänta i några månader till. *ler smått*

Ovido - Quiz & Flashcards