Alla inlägg den 25 oktober 2011

Av Lina - 25 oktober 2011 19:35

I eftermiddags var jag och Fredrik på Helsingborgs lasarett och träffade KLARA gruppen (heter Aurora i många kommuner). Fick prata med en väldigt trevlig bm som jag direkt kände igen, så misstänker att vi hade henne när jag låg inne när jag var gravid med Milo. Han ju med ett flertal skiftbyten under tiden jag var inlagd med honom, så känns som att jag träffat dem flesta bm'or som jobbar där. *ler*

Vi pratade om förra förlossningen och om kommande förlossning. Hon lugnade oss genom att berätta att dem genom min journal från förra förlossningen, att dem vet om hur min förra förlossning slutade, samt anteckningarna hon skriver ner efter våra samtal, kommer ha MYCKET bättre koll på mig under denna förlossningen. Sa även att med tanke på min förra förlossning, så även om vi bestämmer att vi kör på med en vanlig vaginal förlossning, så skulle något, minsta lilla, börja gå fel eller bli osäkert under förlossningen, så kommer dem i god tid börja förbereda för kejsarsnitt. Eftersom att vi då påbörjat vaginal förlossning kommer det då i papperna ändå heta "akut snitt", men det kommer ju vara ett väl förberett och lugnt gjort snitt, och jag kommer vara vaken och med på allt sas. Så både jag och Fredrik känner oss mycket lugnare och "bekväma" med en vaginal förlossning nu. Känner oss trygga med att veta att dem vet hur min förra förlossning slutade, och att dem kommer ha MYCKET bättre koll på oss denna gången. Vi ska ha en uppföljning med KLARA gruppen igen lite längre fram, där vi ska prata om och gå igenom vad för sorts smärtlindring jag vill och inte vill ha. Vi bestämde redan på detta besöket att jag INTE vill bada denna gången, och att jag ska få ryggbedövning och lustgas tidigt.
Hon ville även att jag skulle maila mina värden till henne så fort jag fått nya, så att hon kan hålla koll på mig under vägens gång. Känns jättebra!

Redan efter ETT besök där känner jag mig MYCKET lugnare och tryggare och kan tom. känna att jag kan börja se fram emot förlossningen även om jag vet att det kommer göra ONT. Smärtan kommer man ju trots allt inte ifrån även om man får smärtlindring. *ler smått*

Ovido - Quiz & Flashcards