Direktlänk till inlägg 21 oktober 2011

Glucosbelastningen

Av Lina - 21 oktober 2011 12:04

Så var den där "räliga" glucosbelastningen äntligen överstökad! Precis som jag mindes det så var drickan INTE god. Den gick ner så klart, men den var verkligen inte god som sagt. Och så skulle man helst ha druckit upp allt inom fem min..
Efter att ha suttit i väntrummet i en timmes tid kallade min bm in mig så jag fick gjort ett vanligt bm. besök också idag. Lillans hjärtljud låg idag på 152 slag i minuten och sf. måttet hade ökat två cm till 27 cm. Mitt blodtryck låg idag på 120/70. Vi pratade lite om läkarbesöket jag var på igår och om förlossningen. Och min bm. tycker att vi ska köra på vaginal förlossning, för att det är skonsammast både mot min kropp/mig och för lillan. Om inga tecken på havandeskapsförgiftning börjar komma så klart. Men ännu så länge visar jag inga tecken på det. Ska iaf from. nästa besök, som jag ska på om ca två veckor, den 8 november, börja lämna urinprov vid varje besök så att min bm kan hålla koll på att jag inte har protein i urinet samt hålla koll på blodtrycket. Ska, som jag förstod henne, komma på besök o kontroll var annan vecka from. nu. Känns jättebra!   

Efter bm. besöket var det att sätta sig ner i väntrummet i ytterligare en timme. Runt 10:15, ganska precis 2h efter att jag druckit lösningen, var det äntligen dags att kolla glucosvärdet. Det låg på 8,2/8,3, vilket är ganska högt, men godkänt. Hon kollade även mitt järnvärde, och det hade gått upp från 118 till 129, vilket är super, men hon tyckte ändå att jag skulle fortsätta äta järntabletterna var annan dag.

Nu är jag ganska trött. Milo väckte mig redan runt 06:20 idag, men vi steg inte upp förens 06:50. Skulle lämna Milo på dagis 07:45 så han fick vara där medan jag var på mvc. Han skulle egentligen inte vara på dagis idag enligt mitt schema, men dem var snälla och tog emot honom ändå.    Hämtade honom igen strax innan 11:00. Nu ska jag bara ta det lugnt i soffan, har precis ätigt lunch. Vid 14:30 ska vi till en kompis som sytt en mössa till Milo. Han ska prova den så den passar, innan hon ska trycka dit hans namn. Hon frågade om vi ville ha fika också, och det tackar man ju aldrig nej till.    Vi träffas tyvärr inte så där jätteofta trots att hon har en liten tjej i Milos ålder, så det ska bli roligt att träffa henne idag och sitta och fika och prata en stund.   

 
 
Ingen bild

Mamma

21 oktober 2011 17:33

Oj det var kort tid du fick på dig
att dricka upp något som är *äckligt*.
Mindre hjärtslag än senast va?
sf mått vad är det? hii
Skönt att du även fick pratat lite ang
förlossningen med henne. Jo,men de flesta
tycker väl klart att vanlig förlossning
är bäst för både mamma o barn... är det
klart oxå.
SKITBRA att du är under sådan kontroll nu
så att du får lämna urinprov o tagit blodtrycket
vid varje besök = tryggt
Om nu glucos värdet var högt, skulle du inte
få ta om det igen då? = men behövs kanske inte.
Roligt att Milo ska få en ny fin mössa!!

 
mamma jakeline

mamma jakeline

22 oktober 2011 06:38

Ja, den där drickan smakar ju inte hallonsaft direkt. :P Men jag tyckte inte att den var lika äcklig som jag förväntat mig. :)

Vad skönt att du får komma varannan vecka nu så hon håller koll på dig! Måste ju kännas väldigt tryggt. Annars får man ju komma färre gånger med andra än med första. Och jag håller med bm om vaginal förlossning, men det vet du ju redan! :)

Har ni förresten några namnförslag, eller är de hemliga? :P

http://mewithpeanuts.blogspot.com

Lina

22 oktober 2011 10:37

Ja det känns väldigt tryggt och bra att jag ska få komma lite oftare.
Nej inga namn vi är överens om ännu så länge. Så namnförslag som passar till Milo är varmt välkomna :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards