Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

Läkarbesöket

Av Lina - 20 oktober 2011 16:46

Idag var vi inne i Helsingborg och träffade en förlossningsläkare för att prata om den kommande förlossningen. Av infon han hade att komma med så förstod vid det som att det är det lika stora risker att det händer något vid en vaginal förlossning som vid ett planerat snitt. Havandeskapsförgiftning kan komma väldigt plötsligt, och tydligen så även om man gör ett planerat snitt innan man fått havandeskapsförgiftning, så kan man få havandeskapsförgiftning även EFTER snittet.. Vi fick även reda på att i Hbg gör dem tydligen ett planerat snitt så sent som EN VECKA innan bf. och inte två veckor innan, som jag vet att det är i vissa kommuner. Så skulle vi nu bestämma oss för ett planerat snitt bör det bli runt den 3 januari.

Han gjorde även ett ul för att kolla så att flödet ser ut som det ska. Och det gjorde det. Så ännu så länge är det inga större risker än normalt sas, att föda vaginalt. Han tog även en titt och snabb mätning av lillan, och i nuläget ligger hon på 1,4 kg och +12%. Så i nuläget ligger hennes beräknade födelsevikt på runt 3,9-4 kg. Så inte mycket mindre än sin bror mao. Och enligt hans uträkningar är bf. nu 12 januari. Men jag räknar det som att den fortfarande ligger på den 10 jan, eftersom att han bara gjorde ganska snabba uträkningar. Och, även han kunde konstantera att "visst ser det ut som en flicka".   
Vi ska dit på återbesök om ca 4 veckor, den 25 nov. Då får vi en timmes besök med honom (samma läkare som idag) där han ska kolla så att flödet fortfarande ser bra ut, samt passa på och göra en tillväxtkontroll av lillan. Så då får vi lite mer exakta siffror och bf. datum. Ska då även få lite mer info från honom om för och nackdelar med planerat snitt/vaginal förlossning.

Så efter besöket idag kom vi fram till att vi inte bestämmer oss huruvida vi vill ha ett planerat snitt eller "försöka oss på" en vaginal förlossning förens efter vi varit och pratat med KLARA gruppen nästa vecka och efter återbesöket den 25 nov.

 
 
Ingen bild

Mamma

21 oktober 2011 17:40

Ja,det är ju klart riskfyllt vilket man än väljer.
Märkligt det där med havandeskapsförgiftning..att det kan komma så där plötsligt.
Jaha*ler* då kommer ni förmodligen att få ännu
ett stort litet barn...som växer i din lilla kropp haha.
Då får vi hålla tummarna inför ert nästa besök
hos läkaren.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 27 juni 2013 08:52

hehe, jodå, jag gör mer än bara tränar nu för tiden, men jag ska erkänna att träningen och viktminskningen ÄR en väldigt stor del av mitt liv just nu. Därför blir denna bloggen lite "lidande" just nu när jag är så fokuserad på träningen och viktminsk...

Av Lina - 1 juni 2013 16:03


    Jag vet inte hur många som egentligen läser min blogg eftersom att jag nästan aldrig får några kommentarer, men jag väljer att uppdatera den ändå.          Mitt liv har den senaste tiden mestadels handlat om min viktresa, något som n...

Av Lina - 16 maj 2013 13:16

Mitt liv just nu består mest av träning, jobba och att mysa med barnen. Och detta känns väldigt bra.          Jag har varit tillbaka på jobb i ca 1,5 månad nu, och det känns jättebra. Det är väldigt skönt att vara igång och jobba igen, ha lit...

Av Lina - 29 april 2013 13:15


    Idag när jag o Fredrik var på Väla gick vi in på Desigual för att jag ville se om där fanns någon snygg klänning jag kunde ha som "målviktsklänning". Som vanligt hade dem många snygga klänningar men inte så många som jag kände wow DEN var ri...

Av Lina - 22 april 2013 10:10

Nu är Mira inne på sin andra inskolningsvecka på dagis. Hon hade förmodligen bara behövt en vecka egentligen, men vi valde att ta två för att vara på den säkra sidan med sjukdomar o allt.     Trots att det är hennes andra vecka nu tycker jag fo...

Ovido - Quiz & Flashcards